RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Intim togtur for T-banereisende

Fra 15. mars gikk ikke lenger linje 1 fra Bergkrystallen. Dette har ført til fulle tog i rushtiden.

LAMBERTSETERBANEN: Grunnet arbeider på strekningen vil linje 1 kun bli betjent med busser mellom Majorstuen og Frognerseteren. Det er bare linje 4 som kjører strekningen Bergkrystallen - Majorstua ut året.

Som sild i tønne

Ole Jørgen Grann bor på Munkelia, og han forteller om stappfulle tog i morgenrushet mellom klokken 7 og halv ni.

– Det har vært veldig lite informasjon om dette, og det provoserer at de ikke har satt inn tiltak som flere vogner eller ekstraavganger på linje 4. Nå har vi bare fire avganger i rushtiden, og linjen er også den siste som får doble sett, sier Grann som kan fortelle at han har hatt ståplass fra Munkelia hver dag forrige uke. Grann forteller at den første dagen opplyste det digitale displayet om at linje 1 var innstilt, men ingenting om årsak eller hvor lenge det skulle vare.

– Plutselig kom det på displayet at dette skal vare frem til 6. desember. Men den informasjonen har blitt fjernet igjen, sier han. Grann sier at han aldri har opplevd at toget er stappfullt på Munkelia tidligere, da dette er andre stopp på strekningen.

– Når banen kommer til Ryen og Manglerud står folk som sild i tønne. Jeg vet ikke om alle kommer på. Dette er en helt ny situasjon. Jeg kan godt stå, men jeg ser småbarnsforeldre og eldre som sliter. Det blir en veldig dårlig stemning på banen, sier han og legger til at bedre informasjon burde gis når tilbudet forverres kraftig over natta.

– Dette rammer veldig mange beboere, og mange vil nok bruke bilen fremover. Jeg mener Ruter må ta ansvar og ikke dytte problemene over på kundene, sier Ole Jørgen Grann.

Det blir bedre

Kommunikasjonssjef i Oslo T-banedrift Bjørn Rydmark, bekrefter at linje 1 vil være ute av drift frem til 6. desember, med unntak av buss for bane mellom Majorstua og Frognerseteren.

– Vi er klar over at reisende med linje 4 har kommet skjevt ut, men vi ser ikke noen umiddelbar god måte å kompensere på. Vi har faset ut samtlige røde tog, men det vi gjør er at alle nye vogner som kommer inn skal settes på linje 4, sier Rydmark. Per i dag kjøres tre av ti tog på linje 4 med seks vogner, resten har tre.

– Det fjerde settet med seks vogner settes i trafikk rett etter påske. Deretter kommer det nye seksvognstog hver fjortende dag inntil alle ti tog har seks vogner, sier Rydmark og beklager de ulemper dette medfører for de reisende.

– Vi kan ikke gjøre annet enn å be om tålmodighet, men om en liten stund blir kapasiteten betydelig bedre enn i dag. Jeg er klar over at dette er mer en forklaring enn trøst for de reisende, sier Bjørn Rydmark.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere