RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Ni stkk Billy' er var representert under feiringen av bokhylla Billys 30-årsdag. – Det var veldig koselig å bli invitert til feiringen, sa Billy Damberg (stående med grå genser). FOTO: LINE RUNDMO
Ni stkk Billy' er var representert under feiringen av bokhylla Billys 30-årsdag. – Det var veldig koselig å bli invitert til feiringen, sa Billy Damberg (stående med grå genser). FOTO: LINE RUNDMO

Inviterte navnebrødre til fest

Bokhyllen Billy blir rost opp i skyene: «Tidløs eleganse, demokratisk design, vital, ung og sprek. Billy er bokelskernes venn!» Ikea lot ikke 30-årsdagen til den poulære bokhyllen gå upåaktet hen.

FURUSET: Små og store Billy-er og Billy-tilhengere, var samlet til fest da den folkekjære bokhyllen feiret 30 år. Det ble både noe godt å bite i, underholdning og gaver til fremmøtte navnebrødre av bokhyllen.

– Jeg tror den enorme populariteten skyldes at Billy gjennom alle disse årene har vist seg å være langt mer enn bare en bokhylle. Den har på mange måter vært selve symbolet for hva Ikea står for: Nemlig kvalitet og tidløs design til lave priser. I tillegg er Billy en allsidig hylle som passer i alle rom, uavhengig av størrelse og bruksområde, sa Frode Skage Ullebust, kommunikasjonsrådgiver i Ikea Norge.

Han fortalte også at Billy har vært mye diskutert internt i Ikea.

– Vi hadde lyst til å utforske hvor mange som har et forhold til Billy, sa han.

På vegne av Ikea foretok meningsmålingsinstituttet YouGov en undersøkelse. Den fortalte at 78 prosent av den norske befolkningen kjenner til, eller har hørt om bokhyllen Billy. Tre av ti personer sier de har en Billy hjemme i dag, og 15 prosent oppgir at de har hatt en tidligere.

– Dette er en luksus for Ikea, mente Skage Ullebust.

Stolte Billy-er

I følge Statistisk sentralbyrå er det 65 menn som har Billy som første fornavn, og 32 menn som har Billy som eneste fornavn. Under 30-årsfeiringen var ni av dem til stede.

– Jeg har kommet over fjord og fjell og dype skoger for å komme hit, sa Egil Billy Helgesen på 55 år, bosatt i Telemark.

Han er oppkalt etter «Billy the kid».

– Jeg synes det er et fint navn. Verdens beste navn, sa han.

En annen herremann ved navn Billy, var herr Damberg (53).

– Jeg vet ikke hvorfor jeg fikk navnet, men jeg synes det er flott. Jeg er stolt av det.

Han fortalte at de har Billy bokhyller hjemme, og at det var veldig koselig å bli invitert til feiringen.

– Først trodde jeg det bare var en reklamelapp jeg fikk i posten, men så leste jeg litt nøyere, sa Damberg og smilte.

Det samme smilet hadde TV- og radiomann, Atle Nilsen, der han stod og leste opp sitt kåseri om bohylla Billy. Kort oppsummert sa han:

– Billys tidløse eleganse har gjort ham til mannen i mitt liv!

Fatter' n til Billy

Den 80-årige Ikea-helten Gillis Lundgren, er mannen bak Billy. For 30 år siden fikk han i oppdrag å designe en enkel, smart og praktisk oppbevaringsløsning for bøker. De første skissene til Billy ble tegnet på en serviett.

– Jeg hadde aldri forestilt meg da at Billy bokhylle skulle ende opp i så mange hjem over hele verden, står det skrevet på Ikeas nettsider.

Totalt har det blitt solgt 41 millioner hyller på verdensbasis.

Eksklusiv Billy

I forbindelse med 30- års dagen, ønsket Ikea å hylle Billy-bokhyllen med en egen limited edition versjon. Designeren Annika Bryngelson står bak hyllene med graffiti inspirert uttrykk dekket med sitater fra William Shakespeare (Billy JÄDER) og bokhyllen som er inspirert av japanske tegneserier (Billy BJÄSTA).

Billy får også sine egne bokstøtter og vitrinedører (Billy KIABI), som kan gi bokhyllen nytt liv. Dette er designet av Knut og Marianne Hagberg.

– Det er førstemann til mølla. Et visst antall har blitt tildelt hvert varehus, opplyste kommunikasjonsrådgiveren.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere