RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Nils heter dette enseters elkonseptet fra VW. En skikkelig egotripp.
Nils heter dette enseters elkonseptet fra VW. En skikkelig egotripp. Foto: Foto: VW

Ja, vi elsker elbiler!

Fremtidens bilister kommer til å fylle på strøm og hydrogen.

Norge ligger på verdenstoppen i elbilsalg sett i forhold til det generelle bilsalget, mye takket være avgiftspolitikken. Ingen moms, tilgang til kollektivfelt, gratis parkering, gratis passering i bomringer og tunneler, lavere firmabilskatt, knapt noen årsavgift og så godt som gratis på riksveiferger – for å ha nevnt noen av fordelene.

Ikke rart at nordmenn interesserer seg for batteridrevne biler.

Fremtid på strøm

Det gjør også bilindustrien, som er i ferd med å innse at fremtidens bilister kommer til å fylle på strøm og hydrogen – ikke bare bensin eller diesel. Derfor står det en elbil eller en ladbar hybrid på annethvert utstillingshjørne når bilfolkets høstmesse åpner i Frankfurt om noen dager.

Ikke sånn å forstå at bensin- og dieselbilen er død. Slett ikke. 99 prosent av alle biler som selges i Norge tankes fortsatt med fossilt drivstoff. Ni av ti nye biler kommer til å være av den konvensjonelle typen i minst et tiår til.

Ledelsen i VW-konsernet, Europas desidert største bilprodusent med en femdel av bilsalget i EU, har ved flere anledninger gitt klart uttrykk for at de ikke tror elbilene vil utgjøre mer enn fem prosent av nybilsalget i 2020.

Hils på Nils

Likevel er det nettopp VW, og datterselskapet Audi, som stiller med de morsomste elbilene i Frankfurt.

La oss først hilse på Nils, en enseter med rekkevidde på 65 kilometer og toppfart begrenset til 130 km/t. At denne 465 kilo tunge og 3,04 meter lange bilen, proppet med teknologi, neppe er ment som annet enn et utstillingsvindu synes ganske klart.

VW har til flere utstillinger trukket med seg én- og tosetere, først og fremst for å vise hvor lavt forbruket kan presses ned. Hvem konseptet Nils er ment for synes noe uklart, i og med at VW om godt og vel ett år setter i produksjon en elektrisk variant av lille Up.

Up opptar ikke særlig mer plass på veien enn Nils, har bedre ytelser og plass til fire eller fem.

Audi viser det de kaller et urbant konsept, hvor to elmotorer sørger for nok kraft til å forflytte inntil to personer som nesten sitter ved siden av hverandre. Viktigere er nok elektriske A2 konsept. Den er kortere enn dagens A1, men har likevel grei plass til fire.

Elektrisk BMW

Også BMW mener alvor med sine elektriske biler. i3 heter familiealibiet, som står i Frankfurt sammen med sportshybriden i8. Det oppsiktsvekkende med i3 er først og fremst designet med de gjennomsiktige dørene.

Dersom BMW makter å sette denne dørløsningen i masseproduksjon, har de løst et betydelig praktisk problem i forhold til sikt og oversikt for bilføreren.

Noen går også litt mot strømmen, for å si det sånn. Inspirasjonen til Citroën Tubik kommer fra 50-tallets bølgeblikklignende varebil H1. Tubik er så stor at den laster ni voksne «hvor man kan hengi seg til komfort og hvile for å gjenoppleve gleden ved å reise», som Citroën skriver i bilens følgeskriv.

For å gi den et snev av miljøalibi drives bakhjulene av en elmotor ved hjelp av en teknologi Peugeot/Citroën kaller Hybrid4. Teknologien settes i disse dager i serieproduksjon på flere modeller.

Hybrid Ford

Fords fluepapir i Frankfurt heter Evos. Det er en ladbar hybrid à la Opel Ampera, med en rekkevidde på 800 kilometer på batteri/fossilt drivstoff.

Likevel er det ikke drivlinjen, men designet som interesserer ved Evos. Allerede for tre år siden fortalte designdirektør Chris Bird i Ford oss at diodelysene gir designerne nye muligheter, og at den nye lysteknologien kommer til å forandre bilenes front. Med Evos ser vi resultatet, og dette er nok mye viktigere enn vingedører.

Gir alibi

Elbilene og hybridene har den viktige funksjonen for mange av bilprodusentene at de bidrar til å senke det gjennomsnittlige forbruket, slik at det fortsatt kan være rom for å produsere prestisjemodeller med høyt forbruk, høye ytelser – og høy fortjeneste.

Kanskje vi her pirker borti den viktigste grunnen til industriens miljøengasjement. Uansett vil det være slik at når blitslampene i neste uke slukker etter pressedagene, og publikum strømmer til messehallene i Frankfurt, tiltrekker Porsches nye 911 seg langt mer oppmerksomhet enn en hvilken som helst el-, hybrid- eller miljøbil.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere