RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Høstjakta: Halfdan og Nikolaus i Maridalsprosjektet til Sollerudstranda skole trives veldig godt med praktisk undervisning, her med fangst fra høstjakta. Foto: Kristin Tufte Haga
Høstjakta: Halfdan og Nikolaus i Maridalsprosjektet til Sollerudstranda skole trives veldig godt med praktisk undervisning, her med fangst fra høstjakta. Foto: Kristin Tufte Haga Foto: Foto: Kristin Tufte Haga

Jakten på annen undervisning

Noen har altfor mange maur til å sitte stille i klasserommet. Da er det godt å vite at det finnes alternativer som Sollerudstranda skole.

SE BILDESERIE FRA MARIDALSPROSJEKTET!

MARIDALEN: Fredager er «hyggo»-dager for elever og lærere i Sollerudstranda skoles Maridalsprosjekt – på Nedre Vaggestein gård. En hyggo-dag betyr noe ekstra hyggelig – med noe godt å spise til. Og det var ikke fredagsvafler eller annet småtteri som sto på menyen da avisen var innom i forrige uke:

«Selvskutt orrfuglbryst på en seng av pasta med skogsopp og hjemmelaget tyttebærsyltetøy!»

– Spennende å få være med å jakt. Særlig når Anna (red. anm. Vorsteh jakthund) tok stand. Og ekstra bra da at Mats traff fulgen (red. anm. læreren)! sier 9. klassing Nicklas Kruse Malerstuen fra Mortensrud.

Han og 10. klassing Halfdan Schmedling Dramer fra Nordberg er enige om at praktisk læring er toppen. Og praktisk læring er det det handler mest om på nedre Vaggestein gård.
 

Teori er terror!

– Teori er terror! Det er helt fælt å måtte sitte stille i et klasserom en hel dag! Vi har jo inneundervisning her også, men mesteparten foregår ute med praktiske oppgaver, som blant annet jakt, vedhugst og vedsalg, rådyrmating, og vedlikehold på gården. Her fant jeg roen, mye bedre enn vanlig skole! sier Halfdan.

Gutta forteller også at de får bra med trening gjennom skolefriluftslivet, og at de ofte er ganske så slitne på bussen hjem fra Maridalen.
 

– Detter inn døra!

– Du blir jo sliten av å bære masse ved eller kanskje legge ut sekkevis med fõr til rådyra om vinteren!

– Ja, noen ganger bare detter jeg nesten inn døra når jeg kommer hjem, sier Nicklas, som i tillegg trener mye hockey.

Halfdan gikk også fjoråret på Sollerudstranda.

– Da var det revejakt, men vi fikk ikke noe. Men vi var med på å hente en død elg fra skogen, og som vi brukte til mat. Det var en «spess» opplevelse!

10. klassing Nikolaus Ballovarre (Tåsen) og 9. klassing Gustav Putzu (Godlia) angrer heller ikke på skoleskiftet.

SE BILDESERIE FRA MARIDALSPROSJEKTET
 

– Her får jeg tid!

– Det er så kjedelig å sitte så mye stille! Dessuten, i stedet for for eksempel å måtte pugge engelsk inne i et klasserom, så er det mye bedre å heller snakke engelsk med lærerne og hverandre, mens vi kanskje jobber på verkstedet her. Vi lærer like mye av det! er gutta enige om.

– Jeg trenger også innemellom litt ekstra tid på ting, og det føler jeg at jeg får her, sier Gustav.

Ingen av gutta har smakt orrfugl før, men de gleder seg. Og lærer Mats Horni har også spedd på med en selvskutt jerpe. Alle er med og bidrar, og forberedelsene til herremåltidet er i full gang på det koselige kjøkkenet på Vaggestein.
 

– Mestring er nøkkelord

- Eleven kan for eksempel få en positiv opplevelse av å få fyr på et bål i regnværet, sier lærer Mats Horni.

– En elev som kanskje gjennom flere år på skolen ikke har hatt noen særlig følelse av mestring. Grenselandet mellom teori og praksis blir hele tiden berørt. I stedet for å bare regne regnestykker i boka, kan vi produsere bjørkeved og bruke sekkene til å øve på gangetabellen. Vi regner ut hvor mye penger vi tjener i løpet av en arbeidsdag, vi regner ut moms, fører regnskap og varelager, regner ut fuktigheten i vedsekkene, effekten osv. Det er mye matematikk i hverdagen vår! forteller lærer Mats Horni.

Hundehold er også med i undervisningen - med opplæring i stell og dressur, i tillegg kano-, jakt- og fisketurer.

Sollerudstranda følger Kunnskapsløftet, og er ingen spesialskole - elevene må avlegge eksamener på like linje med andre ungdomsskoleelever, og elevene forbedrer karaktersnittet.

Og orrhane-lunsjen er ifølge lærerne helt helt i tråd med nettopp kunnskapsløftet. - Prosjektet ”Høsting av naturens ressurser” handler om fagene kroppsøving, naturfag, matematikk, men ikke minst også om faget mat og helse. Den ene gruppa plukket bær og sopp, mens den andre skulle dra på småviltjakt. Målet var en fredagslunsj med sopp, hjemmelagd tyttebærsyltetøy og et småvilt - helt orrfugl. Vi fikk full klaff!

SE BILDESERIE FRA MARIDALSPROSJEKTET

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere