RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Fred Olsens gate når den er ferdig
Fred Olsens gate når den er ferdig

Jernbanetorget har vokst ut av opprinnelig plan

Prosjektet på Jernbanetorget i Oslo har blitt utvidet mye fra byggeplanen. Dette har resultert i bedre løsninger, men også høyere kostnader.

Ombyggingen av Jernbanetorget, Norges største kollektivknutepunkt, har blitt utvidet mye fra byggeplanen.

Kostnadsøkningen skyldes i hovedsak at det er bygget mer enn det som opprinnelig var planlagt. At vi får gjort dette mens vi alt er i gang, sparer området for nye graveprosjekter i tiden som kommer, sier prosjektleder Harald Rapp Nilsen i Statens vegvesen Region øst.

Omfattende arbeid

Det er tre hovedgrunner til at Jernbanetorget blir dyrere enn først planlagt.

- Langt mer omfattende kabel- og ledningsarbeider:

Kabel- og ledningsetatene har underveis i prosjektet bestilt langt flere meter med kabel- og ledningstraseer enn det som i utgangspunktet var varslet, forklarer Nilsen.

- Forberedelser for trikk i Bjørvika på grunnlag av et vedtak i Bystyret i juni -08: Dette var ikke avklart da Jernbanetorget ble planlagt.

Verden forandrer seg hele tiden. Det merkes godt i en så stor by som Oslo. Det er mange aktører som jobber med byplanlegging, sier Nilsen.

- Arkeologiske utgravinger:
Det ble gjort arkeologiske utgravinger som utfyller Oslos historie (1700-tallet). Dette har medført forsinkelser i Statens vegvesens arbeid.

Rekkefølgen på anleggsarbeidene måtte endres grunnet de arkeologiske funnene, noe som resulterte i forsinkelser. Vi har måttet ha det samme apparatet i drift i et lengre tidsrom, forklarer prosjektlederen.

100 millioner dyrere

Kostnadene i 2009-kroner er nå cirka 300 millioner kroner. Opprinnelig kostnadsoverslag var 200 millioner i 2009-kroner. Det er altså en kostnadsøkning på 50 prosent.

30 prosent av økningen skyldes utvidelsene av prosjektet som nevnt ovenfor.
10 prosent skyldes tillegg og endringer av detaljer utover det man hadde grunn til å forvente på forhånd.
10 prosent skyldes en feilberegning av riggkostnader til entreprenøren på grunn av at prosjektet har vært krevende mht. til logistikk og arbeidsledelse.

Ombyggingsprosjektet på Jernbanetorget sparer området for fremtidige graveprosjekter og samfunnet for enda større kostnader, avslutter prosjektleder Harald Rapp Nilsen.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere