RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Forfatter Jo Nesbø har vunnet en rekke priser for sine bøker - nå er han også utnevnt til Årets Osloambassadør.
Forfatter Jo Nesbø har vunnet en rekke priser for sine bøker - nå er han også utnevnt til Årets Osloambassadør. Foto: Håkon Mosvold Larsen

Jo Nesbø er årets Osloambassadør

Sist oppdatert:
- Betyr mye for turismen til Oslo.

OSLO: I ettermiddag ble Norges mestselgende forfatter. Jo Nesbø, tildelt prisen som Årets Osloambassadør. 

Det er Visit Oslo og Markedsføringsforeningen i Oslo som står bak prisutdelingen, som går til Nesbø for hans evne til å bruke forfatterskapet til å sette Oslo på det internasjonale turistkartet - særlig da bøkene om Harry Hole.

Les også: 100 grunner til å elske Oslo

Bøker med praktisk Oslo-informasjon
- Jeg tror de færreste forstår hvor mye bøkene om Harry Hole betyr for turismen til Oslo. Bøkene hans inneholder i praksis informasjon om Oslo, og blir solgt på mange flyplasser i hele verden, sier Bente Bratland Holm, administrerende direktør i Visit Oslo.

Prisen Årets Osloambassadør gis til en person som det siste året har bidratt til å sette Oslo på kartet, og til å gjøre Oslo til en mer attraktiv destinasjon. 

Prisen har tidligere blitt gitt til blant andre Geir Lundestad, Christian Ringnes, Grete Waitz, Wenche Myhre og Frode Kyvåg, før Nesbø fikk den mandag ettermiddag.

Les også: Oslos «hippeste gate» får en solid ansiktsløftning

- Betyr enormt mye for Oslo
- Jo Nesbø betyr enormt mye for Oslo. Han selger bøker i alle verdenshjørner og mange blir nysgjerrige og ønsker å komme til Oslo for å gå i Harry Holes fotspor. Nesbø er en meget verdig vinner og er med på å styrke Oslos profil som kulturby, sier Holm.

Nesbø har solgt over 25 millioner bøker og er oversatt til mer enn 50 språk.

- Tenk hva Henning Mankell har gjort for Ystad, eller hva Camilla Läckberg har gjort for Fjällbacka. Det er umulig å si nøyaktig hva Nesbøs forfatterskap betyr for turismen til Oslo, men reklameverdien over tid er meget stor, sier Holm.

Les også: New York Times hyller Akerselva

Harry Hole-vandring
Visit Oslo sier det er mer og mer vanlig å bruke populærkultur i markedsføringen av en destinasjon. I Oslo arrangerer blant annet Oslo Guidebureau egne Harry Hole-vandringer for både fastboende og turister.

Dette er en ny type kulturturisme hvor folk reiser til steder som er beskrevet i en bok eller til forfatterens hjemsted.

- I Storbritannia er dette en stor industri, men det vokser over hele verden. Med Nesbø har vi fått en forfatter som når et stort internasjonalt publikum. Vi er kjempeglad for at bøkene hans bidrar til at Oslo blir markedsført i hele verden og at det skaper en interesse for byen, sier Bente Holm i Visit Oslo.

Les også: - Vi må aldri slutte å løfte Oslo

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere