RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
En Nissan Leaf og en Buddy elbil kjører i kollektivfeltet på Mosseveien E18. Men nå kan det bli slutt på ordningen.
En Nissan Leaf og en Buddy elbil kjører i kollektivfeltet på Mosseveien E18. Men nå kan det bli slutt på ordningen. Foto: Erlend Aas (NTB scanpix)

Kan bli slutt på elbiler i kollektivfeltene

Sist oppdatert:
Vegdirektoratet har fått i oppdrag å vurdere om elbiler må ut av kollektivfeltene der disse kjøretøyene forsinker kollektivtrafikken.

Men først skal direktoratet vurdere om problemet kan løses ved å sette krav om minst én passasjer i elbiler som kjører i kollektivfelt.

Samferdselsdepartementet (SD) har nylig gitt dette oppdraget i et brev til Vegdirektoratet.

«Vi ber Vegdirektoratet sørge for at kollektivtrafikken får den nødvendige prioritering», skriver departementet – og tilføyer at dette skal gjøres i samråd med den berørte fylkeskommune eller kommune.

Fristen for å gi tilbakemelding er satt til 1. april.

Klimaforliket
Bakgrunnen for dette initiativet er et møte 18. desember der en rekke kommuner, fylkeskommuner og trafikkselskaper drøftet erfaringer med økningen av antall elbiler, framkommeligheten for kollektivtrafikken og muligheten for samkjøringsfelt.

Til stede på møtet var representanter for Oslo, Bergen, Trondheim og Stavanger kommuner, Akershus, Sør-Trøndelag, Hordaland og Rogaland fylkeskommuner, trafikkselskapene Ruter, Skyss, Kolumbus, AtB, og i tillegg Norges Taxiforbund, NHO transport og Vegdirektoratet.

I brevet til Vegdirektoratet viser SD til klimaforliket fra 2012, der det blant annet går fram at elbilenes tilgang til kollektivfelt må ses i sammenheng med trafikkavviklingen i de store byene.

Les også: Fabian garanterer å droppe eiendomsskatt

40.000 elbiler
Samferdselsdepartementet viser også til at antall elbiler siden utgangen av 2012 har økt fra cirka 8.000 til nå cirka 40.000.

Ifølge klimaforliket skal avgiftsfordelene for kjøp og bruk av nullutslippsbiler videreføres til 2017 «såframt antall nullutslippsbiler ikke overstiger 50.000».

I beslutninger blant annet om tilgangen til kollektivfelt og gratis parkering må lokale myndigheters synspunkter veie tungt, heter det der.

Samferdselsdepartementet vil at Vegdirektoratet først skal vurdere om både kollektivtrafikkens framkommelighet og elbilenes tilgang til kollektivfelt kan sikres ved å sette krav om samkjøring med minst én passasjer i bilen.

- Dersom dette ikke vil virke tilfredsstillende, ber vi om at Vegdirektoratet forbereder en gradvis utfasing av elbiler fra kollektivfeltene der det er forsinkelser for kollektivtrafikken, skriver Samferdselsdepartementet.

Les også: Herpet løvene til Ringnes for 100.000 i fylla

Hver femte solgte nybil er elektrisk
Hittil i år har hver femte kunde valgt elektrisk bil ved kjøp av ny bil, viser tall fra Opplysningskontoret for veitrafikken (OFV).

Andelen på samme tid i fjor var på 12,5 prosent, skriver Nationen.

- Ingen andre land kan vise til tilsvarende salgstall som Norge. Elbilsalget har doblet seg årlig de siste tre årene. Det er unikt, sier generalsekretær Christina Bu i Norsk Elbilforening.

Hun advarer mot å ta utviklingen for gitt. 1,5 prosent av hele bilparken på 2,5 millioner personbiler er elektrisk.

- Hvis regjeringen fjerner elbilfordelene for tidlig, vil markedet kollapse. Lille Norge er foreløpig det største markedet for elbiler i Europa. Stopper det opp her, vil bilprodusentene bremse opp teknologiutviklingen av nye elbiler som kan konkurrere med bensin- og dieselbiler, sier Bu.

Ifølge OFVs tall ble det i 2012 solgt 3.950 elbiler. I fjor var salgstallet 18.090 elbiler. Hittil i år er det blitt solgt 3.227 biler. Totalt finnes det 43.253 elbiler på norske veier.

Les også: Her får demente spabehandling på sykehjemmet

Lik dittOslo på Facebook og få ferske nyheter og friske meninger!

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere