RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Bommen mellom Frennings vei og Årrundveien ble satt opp i en tid da trafikksituasjonen i området var en helt annen, skriver Per Trygve Berg. Foto: Karl Andreas Kjelstrup
Bommen mellom Frennings vei og Årrundveien ble satt opp i en tid da trafikksituasjonen i området var en helt annen, skriver Per Trygve Berg. Foto: Karl Andreas Kjelstrup

Kan bommen forsvare pengesluket?

Jeg har med interesse lest avisens omtale av bussbommen mellom Frennings vei og Årrundveien (ved Mons Søviks Plass) og vil gjerne benytte oppfordringen om å si min mening om bommen og hærverket på den.

Som beboer i nabolaget til bommen, har jeg jo registrert at bommen har vært brutt opp, brukket, kjørt i stykker, m.m. utallige ganger gjennom årene. Hærverket på og dermed uskiftningene av denne bommen må ha kostet meget store summer!!? Og et spørsmål som jeg ofte har stilt meg, er hvorvidt denne bommens tilstedeværelse kan forsvare dette pengesluket?

Bommen ble satt opp i en tid da Trondheimsveien var uten buss-/drosje-fil og smalere enn nå. Trafikken over Mons Søviks plass var derfor stor da mange valgte denne ruten framfor å bli stående i kø på Trondheimsveien fra Bjerke til Mailundveien. Og de mange arbeidsplassene som var hos Tandberg Radiofabrikk ovenfor Frysja, bidro til ytterligere trafikk-kaos.

I dag er situasjonen en annen; Trondheimsveien har fått separat buss-/drosje-fil, det er blitt bedre flyt gjennom Sinsen- og Storo-krysset etter at veien ble lagt i to plan begge steder. Hyppige buss-ruter avlaster dessuten trafikken over Mons Søviks plass og T-banen over Sinsen og Storo har nok også lettet biltrafikken øst / vest. Og skolebarna til Årvoll har vel langs turveien over nedover jordene fra Mons Søviks plass en tryggere skolevei enn de fleste skolebarn i Oslo!?

Dessuten; hvordan kan det forsvares at et stort antall beboere på vestsiden av bommen skal ha postadresse og "henteadresse" på Årvoll med den følge at de, når bommen er stengt må reise via Sinsenkrysset for å komme til sitt postkontor!? Og tilsvarende for de som søker korteste vei til kirke, skole eller butikksenter det har de på Årvoll og Tonsenhagen!

Hærverket og den hyppige ramponeringen av bommen, kan selvfølgelig ikke forsvares det er en form for selvtekt og pøbelvelde som overhodet ikke kan forsvares!

Men det er grunnlag for å stille spørsmål om bommens "berettigelse" kanskje tiden er inne til å høre hva et større antall av beboerne i området mener. I dag utgjør busstrafikken langs Frennings vei e.m.m. den største trafikkfaren for med en tidspresset ruteplan og tilsynelatende i trygg forvissning om at de stort sett er alene om å trafikkere langs Frennings vei, så tenderer de til skarpe svinger og en hastighet som ofte skaper kritiske situasjoner.

Kanskje er det lurt å etablere en "prøveperiode" uten bom, men heller med hyppige fartskontroller i Frennings vei/Årrundveien. Jeg vil ikke se bort ifra at man da ville kunne oppleve tryggere trafikkforhold, mindre frustrasjon og dessuten; pøbelen ville ikke lenger ha noe å ramponere..

Alternativt kunne man muligens startet med å åpne bommen utenom rushtiden og i helgene?



Per Trygve Berg

Lofthus

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere