RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Møller, her ved informasjonsdirektør Paul Hegna, er ikke lenger bare blant de beste på CO2-utslipp, men også på garantier.
Møller, her ved informasjonsdirektør Paul Hegna, er ikke lenger bare blant de beste på CO2-utslipp, men også på garantier. Foto: Foto: Øivind Skar

Kan tvinge frem bedre garanti på bil

Landets største bilimportør innfører fem års garanti, og legger dermed et betydelig press på konkurrentene.

Bedre garantier gir økt trygghet og bedre biler. Nå kan VW-importør Møller tvinge fram fem år som den nye standarden i Norge.

– Jo bedre garantier, desto bedre for kundene. Gode garantier står som et kvalitetsstempel på produktene, sier advokat Jon Andreas Lange i Forbrukerrådet.

Men Lange er rask med å legge til at en garantis innhold er like viktig som dens lengde.

– Skal man først kalle noe en garanti må den inneholde noe mer enn forbrukerkjøpsloven som dekker kunden i fem år.

Kaffen i halsen

Mange i norsk bilbransje satte kaffen i halsen da bilimportør Harald A Møller dro nyttårsforsettet opp av hatten: Fem års garanti dersom du kjøper ny VW, Audi eller Skoda.

Så gode garantier kunne bare et fåtall av norske billeverandører møte.

Møller står for 25 prosent av billeveransene i Norge, og ingen importører er uberørt av hva Møller foretar seg.

Selv Toyota, historisk kjent for god kvalitet og hyggelig behandling av sine kunder etter garantiutløp, er i tenkeboksen.

Toyota står på tre

– Vi står på tre, år og mener at måten vi håndterer garantiene på er bra for kundene, sier informasjonssjef Espen Olsen.

Samtidig innrømmer Olsen at Toyota er satt under press, og at alt konkurrentene foretar seg påvirker konkurransesituasjonen.

Ingen har mer erfaring med utvidede garantier i Norge en Mitsubishi. Det er i år 20 år siden de innførte fem års garanti.

– Det hele startet for 30 år siden. Først gikk vi til to år da de andre bare hadde ett år. Så gikk vi til tre år, og for 20 år siden til fem år. Vi har bare positive erfaringer, sier Bernt G. Jessen, administrerende direktør for Mitsubishi hos den norske importøren.

Gir bedre biler

Jessen tror Møllers garantiutvidelse generelt vil tvinge fram bedre garantiordninger i Norge.

– Gode garantier tvinger også produsentene til å bygge bedre biler for å holde kostnadene nede, slår Jessen fast.

Kias Jan Petersen er norsk mester i garantier. Kia garanterer sine biler i hele syv år/150.000 kilometer.

De har også gode erfaringer, og derfor ingen planer om å returnere til fem eller tre års garanti. Også Pettersen ser hvordan garantien understreker produktets kvalitet.

Mye å rydde i

Tall fra Forbrukerrådet viser at bilbransjen fortsatt har mye å rydde i. Av 105.348 henvendelser i 2009 handlet hver tiende henvendelse (10.543) om bil.

40 prosent av innkomne telefoner og e-poster kommer fra folk som trenger bistand i forbindelse med kjøp og salg av bil, skriver Forbrukerrådet på sine hjemmesider.

Blant volummerkene er det nå bare BMW og Mini som fortsatt kun tilbyr to års garanti i Norge.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere