RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Fremtiden til Bygdøy allé blir nå diskutert på politisk plan, og det plalegges ulike strakstiltak for å redde de gjenværende trærne.
Fremtiden til Bygdøy allé blir nå diskutert på politisk plan, og det plalegges ulike strakstiltak for å redde de gjenværende trærne. Foto: FOTO: Arkiv

Kan være for sent å redde Bygdøy allé

– Det er gledelig at kommunen nå har satt Bygdøy allé på dagsorden, vi skulle bare ønske det skjedde litt tidligere, sier styreleder i Bygdøy allé-aksjonen, Lorenz Tanner.

BYGDØY ALLÉ: Tirsdag inviterte Samferdsels- og miljøkomiteen til møte i Rådhuset, hvor synspunkter angående den stadige mer døende vegetasjonen i Bygdøy allé skulle på bordet.

LES OGSÅ: Kastanjekrise i Bygdøy allé

Veisalt er synderen

Blant de inviterte var både Friluftsetaten, medlemmer av Bygdøy allé-aksjonen og representant fra Arkitekt- og designhøyskolen.

LES OGSÅ: Måtte flytte fra forurensingen

Tallene Friluftsetaten kunne presentere, var urovekkende og viste et klart bilde på hvor alvorlig tilstanden til alleen er.

– Hovedårsaken til at trærne dør er med overveldende stor sannsynlighet bruken av veisalt, sa Reidun Stubbe.

Saltet havner i jordsmonnet og gjør jorden ekstremt basisk. Dette i kombinasjon med for lite vann fører til at trærne sakte, men sikkert dør.

Stubbe presiserte at om praksisen fortsetter i samme tempo vil det kun stå igjen snaut 40 trær av 209 innen en tiårsperiode.

Ingen gode alternativer

Komitéleder Rune Gerhardsen viste til ulike type forslag som har kommet opp som alternativ til veisalt, men verken sand eller andre kjemikalier kan så langt vise betydelige forbedringer. Det er også derfor det nå må komme strakstiltak, samtidig med at en grundig utredning blir gjennomført.

Blant annet kom det forslag om å senke hastigheten i Bygdøy allé fra 50 til 30-40 kilometer i timen for å hindre saltsprut, og å redusere mengden av veisalt.

Omlegge kollektivtrafkk

Bygdøy allé-beboer og komitémedlem Bjarne Ødegaard (H) er brennende opptatt av fremtiden til en gate som betyr så mye for så mange.

– Jeg synes det også kan være lurt å se an mulighetene for å omlegge kollektivtrafikken, og på den måten redusere saltsprøytingen, sier Ødegaard.

Det går cirka 800 busser i døgnet, og en avlasting ved å bruke andre omkjøringsmuligheter kom også opp fra flere hold under møtet.

Lar kastanjetrærne gå

Komiteen fikk i tillegg en avklaring fra Bygdøy allé-aksjonen at de er villige til å se en utskifting av de døende kastanjetrærne til fordel for mer motstandsdyktige tresorter dersom det blir aktuelt at hele alleen skal få en real ansiktsløftning.

– For oss er det viktigere at det blir en full og frodig allé enn at det må være kastanjetrær slik det er i dag, sier Tanner.

 

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere