RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Kasteball mellom etatene

Mange etater må samarbeide for en helhetlig plan for trafikken rundt Tonsenhagen skole. "Alle" er positive, men ingen tar initiativet.

Tonsenhagen: Både Samferdselsetaten, Bjerke Bydel og Tonsenhagen skole stiller seg positive til samarbeid for å sikre skoleveien. Men hvem skal ta initiativet? For øyeblikket blir ballen kastet rundt fra den ene til den andre.
Så fort det kommer vedtak fra byrådsavdelingen så utfører vi det, sier Hilde Gundersen fra Samferdselsetaten. Hun vil ikke uttale seg om hvor det kunne passet å ha en eventuell drop-off-sone.
Det er et problem ved skoler i hele Oslo at det er liten plass til slippe av og på barn. Det må selvfølgelig ses nærmere på og vurderes, men det er neppe plass til en slik lomme i Rødbergveien, sier hun.
Det er foreslått tiltak i Rødbergveien om 30-sone og mildt opphøyd gangfelt, etter det kan det være aktuelt med nye tiltak dersom det blir utredet og satt av penger til, fortsetter hun. Altså har ikke Samferdselsetaten noen umiddelbare planer om å ta initiativet til en helhetlig god plan for trafikksituasjonen ved Tonsenhagen skole. Men de er gjerne med på befaring hvis de blir spurt.

Mange kokker...

Bydel Bjerkes kommentar lyder omtrent som et ekko.
Vi har fått tildelt 250.000 kroner til fartsoningstiltak i hele bydelen, og fartshump i Anna Rogstadsvei står øverst på listen. Vi tar gjerne imot andre forslag, sier Tina Arnesen fra Bjerke bydel. Det kjente ordtaket "mange kokker, mye søl" kommer til sin rett i denne saken, for etatene driver med småtiltak hver for seg. Det har seg nemlig slik at Rødbergveien er Samferdselsetaten sitt ansvar, Anna Rogstadsvei er bydelens ansvar, politiet har mesteparten av skiltmyndigheten i området. Dessuten har Tonsenhagen skole og Undervisningsbygg ansvaret for eiendommen som tilhører skolen. I tillegg har Oslo Sporveier sine meninger om strekningene der bussen kjører, og parkerer. Som bussrundkjøringen utenfor Tonsenhagen skole. Men som Samferdselsetaten sitter bydelen på gjerdet når det gjelder å ta initiativet til helhetlig plan.
Vi er interesserte i samtaler med skolen, hvem som tar første skritt er vel det samme, sier Arnesen uten noe videre konkret initiativ.
Det samme uttaler rektor Nina Solbakken.
Skolen ser behovet for ny totalvurdering av den trafikale situasjonen rundt Tonsenhagen skole. Imidlertid hviler ikke det formelle ansvaret på skolen, sier hun. Det hele virker som en klisjé der man treffer på en gammel venn det hadde vært hyggelig å finne på noe med, men som man aldri ringer likevel.

Krysser etater

Trude Tangen Volla er med i utearealkomitéen på Tonsenhagen skole og hun syns situasjonen er vanskelig.
Vi har lagt frem flere forslag som ville lettet parkeringsproblemene, for eksempel å utvide bussrundkjøringens yttersving inn mot ansattparkeringen med en fil for foreldre til av- og påstigning. Da ville det blitt innkjøring fra Rødbergveien og utkjøring i Anna Rogstadvei. Problemet er at da krysses tre etater, og ingen vil ta det ansvarets, sier Volla. Hun ble imidlertid veldig fornøyd da Lokalavisen Groruddalen fortale at Tina Arnesen i bydel Bjerke var interessert i å høre fra komiteen.
Det er kjempebra. Vi har lenge blitt vendt det døve øret, men nå er det forhåpentligvis blitt bedre, sier hun optimistisk. Hun varsler at utearealkomitéen vil ta kontakt med bydelen så fort de har samlet seg for et nytt skoleår.
Det er fint hvis utearealkomitéen vil ta kontakt med oss, og så får vi se på det. Vi må se sakene i sammenheng for hele bydelen, sier Tina Arnesen. Dermed er man like langt.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere