RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Fra 2009 er det definitivt slutt for privat bruk av minibusser i landets kollektivfelt.
Fra 2009 er det definitivt slutt for privat bruk av minibusser i landets kollektivfelt.

Kastes ut av kollektivfeltet

Samferdselsminister Liv Signe Navarsete har bestemt seg for å hive minibussene ut av kollektivfeltet.

Samferdselsminister Liv Signe Navarsete har juleryddet, og opp av skuffen dukker dårlige nyheter for de vel 11.000 eierne av private minibusser. For å gi mer plass til kollektive transportmidler, samt miljøbiler drevet på strøm og hydrogen, kastes egoister i private minibusser ut av kollektivfeltene og sambruksfeltene. Vedtaket er dramatisk for dem det gjelder, men gjøres først gjeldende fra 2009.

Rettferdig

Dagens minibusseiere gis altså rikelig anledning til å tilpasse seg det ubehagelige faktum at de enten må velge å stå i køen sammen med vanlige bilister, kjøpe seg miljøbil som fortsatt vil ha tilgang til bussenes "fastline", eller velge den kollektive transportløsningen når nyttårsklokkene har ringt fra seg ved inngangen til 2009.

Jeg er snill, men vil gjerne også være rettferdig, sier Navarsete, som medgir at beslutningen ikke handler om plass i kollektivfeltene, men om å rydde opp for å legge best mulig til rette for kollektivtrafikken.

Målet er å få flere til å reise kollektivt, konkluderer samferdselsministeren.

Støtte til elbiler

Navarsete er også opptatt av å støtte opp om elektriske biler. Derfor skal de som velger det miljøvennlige elbilalternativet også slippe uhindret fram i buss/sambruksfilene. I vedtaket til den nye skiltforskriften heter det at minibusser uten løyve kun gis adgang til kollektivfelt dersom de transporterer minst seks passasjerer i tillegg til føreren. Har derimot minibussen løyve kan den fritt kjøres i bussfilene. Ei heller drosjer berøres av forskriftsendringen.

Nei, drosjene har ikke vært diskutert, og vi ser ikke noe behov for å fjerne dem fra kollektivfeltene, sier Navarsete.

I sambruksfeltene må private minibusser følge samme regler som personbiler, det vil si frakte så mange passasjerer som skiltet krever.

Lever farlig

I det omfattende høringsnotatet legges det også opp til å la tre- og firehjuls mopeder og motorsykler, samt de omdiskuterte ATV-kjøretøyene, lide samme skjebne som private minibusser.

Denne saken kommer i statsråd utpå nyåret, er samferdselsminister Navarsetes korte kommentar. Da vil det trolig også åpnes for at motorvogner med forbrenningsmotor ombygd til hydrogendrift gis adgang til kollektivfeltene på lik linje med elektriske biler.

Hilses velkommen

Flott. Dette var på høy tid, er kommentaren fra Truls Gulowsen, leder i Greenpeace, til minibussnyheten. Gulowsen vil samtidig oppfordre samferdselsministeren til i større grad å åpne kollektivfeltene for kompiskjøring, eksempelvis der man er fire i bilen.

Veldig bra at de hiver ut minibussene. Dette er helt i tråd med vårt forslag som betyr at de som vil kjøre i kollektivfeltene enten må kjøre kollektivt, eller med miljøvennlige elbiler eller hydrogenbiler, sier daglig leder Einar Håndlykken i miljøstiftelsen ZERO. Men Håndlykken følger ikke Gulowsen i synet på at kollektivfelene bør gjøres om til sambruksfelt for kompiskjøring i vanlige biler.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere