RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Johan Bergli (sax), Philip Kruse (tangenter) g Freddy Hoel Nilsen fra Vestly sto for den musikalske underholdningen under åpningen.
Johan Bergli (sax), Philip Kruse (tangenter) g Freddy Hoel Nilsen fra Vestly sto for den musikalske underholdningen under åpningen.

Øker kapasiteten med 30 prosent

En ny lastegate og en ny serie lokomotiv skal effektivisere godstransporten på Alnabru med så mye som 30 prosent.

ALNABRU: Det er ikke hver dag vi kan feire ny infrastruktur og nytt materiell på jernbanen. Dette er en viktig milepæl i CargoNets historie, sier Are Kjensli som er administrerende direktør i selskapet.

Avduking

Torsdag var det offisiell åpning av den nye lastegaten på Alnabruterminalen. Samtidig ble også CargoNets nye lokomotiv avduket av statssekretær Erik Lahnstein.

Godstransport på bane betyr mye for hverdagslivet, miljø og trafikksikkerhet, sa Lahnstein, før han til buldrende toner, røyk og såpebobler avduket det flunkende nye lokomotivet.

Miljøvennlig

CargoNets nye lokomotiv, Bombardier 119, skal bidra til å øke kapasiteten på anlegget. Lokomotivet som ble avduket torsdag er det første av i alt ti nye lokomotiv selskapet har kjøpt.

Kjensli mener utskiftingen av lokomotivene signaliserer et taktskifte for selskapet siden etableringen i 2002.

Jeg kan love at disse skal få kjørt seg skikkelig. Våre lok skal rulle flere kilometer per år enn noen andre lok i Norge, sier han.

De ny lokomotivene bruker mindre strøm og strømmen de bruker er produsert på vannkraft.

Husk at verden blir bedre når transporten går på skinner, sier Kjensli.

60 millioner

Ombyggingen av nordre del av Alnabru containerterminal er avsluttet. Blant annet er en stykkgodsrampe erstattet av en helt ny og forlenget lastegate.

Arbeidet har kostet rundt 60 millioner kroner og vil øke kapasiteten på terminalen med rundt 30 prosent. Noe som er helt nødvendig for å nå målene om en dobling av godstransport på bane innen 2020, og en tredobling innen 2040.

Neste år er planen å utvide inn- og utkjøringskapasiteten på anlegget.

Viktig brikke

Økning i godstrafikk på bane er avhengig av ytterligere utbygging av krysningsspor og økt kapasitet på godsterminalene.

Alnabru er en viktig brikke i denne satsingen. Fortsatt er mye ugjort, men vi ser positivt på regjeringens Nasjonal transportplan, sier jernbanedirektør Elisabeth Enger.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere