RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Kia og Hyundai i farta

Mens kjente bilmerker stamper i motbakke, rykker koreanske Hyundai og Kia fram.

Mazda og Honda gjør det stadig dårligere i Norge. Samtidig styrker de to største koreanske merkene, Hyundai og Kia, posisjonen både i Europa og Norge, og introduserer stadig nye modeller.

Garantier er de også best på. Hyundai gir fem år og fri kjørelengde, Kia hele sju år og 150.000 kilometer kjørelengde.

Vil bli størst

Tidligere så prestisjetunge Honda har siden 2009 nær halvert sin markedsandel i Norge, fra 3,1 til 1,6 prosent.

Mazda, som for 30 år siden var det største bilmerket i Norge, var i januar nede på beskjedne 1,3 prosent. De to ligger også i bunnsjiktet hva garantier angår.

For 30 år siden hadde ingen hørt om Hyundai med sidemerket Kia. Nå har de to som mål å bli verdens største bilprodusent.

Og selv om Kia fortsatt er liten i Norge, gikk merket forbi Mazda i januar og puster Honda i nakken. Og Hyundai er større enn Opel, som for noen år siden var blant de største billeverandørene i Norge.

Nyhetsflom

Karakteristisk for merker i frammarsj er flommen av nye modeller. Kia har nylig lansert den lille flerbruksbilen Venga og den firehjulsdrevne Sportage, og er klar med kompakte Rio og lille Picanto på vårmessen i Genève.

Parallelt viser Hyundai i40, en stasjonsvogn som går rett i strupen på storselgere som VW Passat, Toyota Avensis og Ford Mondeo.

Bilen har klare fellestrekk med Avensis, er nærmest akkurat like stor og kan komme til å ta en betydelig jafs av det store og attraktive familiebilmarkedet.

Hyundais Veloster stiller i klassen for annerledesbiler med tre vanlige dører, én på førersiden og to på passasjersiden. Med unntak av Mini Clubman er ikke noe lignende satt i produksjon på denne siden av 2000-tallet.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere