RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

I dag er det ingen aktivitet på Bestun lenger.
I dag er det ingen aktivitet på Bestun lenger.

Kjær stasjon hadde mange navn

En gang var det stor aktvitet her.

BESTUM: Bestum ble opprinnelig anlagt som Vækerø stoppested i 1884, Men der tråkket navngiverne i salaten...

Skift navn, takk

Statsminister Carl Otto Løvenskiold likte ikke at stasjonen hadde samme navn som gården der han bodde.

Han krevde at stasjonen måtte få et annet navn. Og statsministeren måtte man jo høre på. 16. august 1890 ble navnet endret til Bestum stasjon. 1. september 1922 ble forandret nok en gang, til Bestun med "n" til slutt. Det stedlige postkontoret skiftet også navn da.

Stasjonen var bemannet til 1968, Persontrafikken ble innstilt i 1973, og stasjonen ble helt nedlagt 1978.

To stasjonsbygg

Det første stasjonshuset var i romantisk sveitserstil, tegnet av G. A. Bull. Den ble revet, og et nytt stasjonsbygg i mur ble reist i forbindelse med elektrifiseringen og omlegging til dobbeltspor til Sandvika like etter første verdenskrig. Denne nye stasjonsbygningen som fremdeles er bevart, er tegnet av Einar Gleditsch ved NSBs arkitektkontor, og sto ferdig 1918. Den gamle er bygd opp igjen på Jernbanemuseet på Hamar.

Planer om ringbane

Lenge var det planer om en ringbane fra Grefsen til Bestum, og dermed et større stasjonsanlegg på Bestum. Stasjonsområdet brukes nå som skiftestasjon for lokaltogsett, som har endestasjon her.

Da Drammensbanen ble åpnet i 1972, fantes det bare én enslig stasjon i nærheten, nemlig Tyskestranden.

Den ble etter hvert døpt om til Bygdø og enda senere til Skøien. Folk som bodde på Ullern og Bestum syntes det ble nokså slitsomt å drasse på bagasje helt hit.

Planen gikk i vasken

NSB hadde i sin tid kjøpt tomt på Marienlyst. Planen var å bygge en ny jernbanelinje fra Grefsen til Bestum. Men ville det bli noe av? Helt til 1936 var det usikkert om den nye linjen skulle bygges over bakkenivå, eller i tunnel under og forbi Marienlyst. Eller over bakkenivå. En stasjon måtte man også ha, og etter planen skulle den plasseres akkurat der kringkastingshuset ligger i dag. Stortinget valgte tunnel, men NSB måtte likevel ta et visst forbehold:

"I tilfelle kringkastingshuset blir helt utbygget før Grefsen-Bestunbanen kommer til utførelse, kan det ved arbiedet med tunnelen bli meget vanskelig å sikre kringkastingshusets nærliggende fundamenter mot skade. Det kunde derfor være ønskelig om huset kunde orienteres, plasseres således at avstanden fra jernbanelinjen kunde bli så stor som mulig."

Sikkert en fordel at prosjektet ikke ble noe av. Det var meningen at Bestum skulle spille en viktig rolle i dette prosjektet, men Oslotunnelen ble laget som vest-øst-forbindelse istedenfor.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere