RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Erna Solberg (H)
Erna Solberg (H) Foto: Foto: Vidar Bakken

«Kjære Erna Solberg!»

Det må være deilig å være en stor «opposisjonsleder» i verdens beste land å bo i … FN har gang på gang rangert Norge som vedens beste land og bo i, gjelder sikkert også Erna Solberg.

Partileder Erna Solberg presenterte på Høyres ordførerkonferanse lørdag 19. november i år et forslag hvor Høyre vil opprette en egen domstol som skal ha det endelige ordet i konflikter mellom stat og kommune. Høyre ønsker med dette å styrke lokaldemokratiet og unngå at staten har siste ord i konfliktsaker, som i dag.

Det er snakk om en uavhengig rettsinstans som med bindende virkning skal kunne avgjøre forvaltningssaker.

«Statsråder fra Høyre vil i framtiden kunne oppleve å trekkes foran lokaldemokratidomstolen, av ordførere fra Høyre, og de kan oppleve å tape. Den dagen gleder jeg meg til. Jeg spanderer kake på den første ordføreren som vinner en slik sak, for han eller hun har også vunnet en viktig seier for lokaldemokratiet», sier Solberg. (NTB)

Dersom en skal ta Erna Solbergs kamp for lokaldemokratiet med troverdighet, slik det er gjengitt i DN.no, mener mange at kampen for lokaldemokratiet bør starte fort i egne partirekker først.

Spørsmålet er om ikke avstanden mellom «opposisjonslederen» og deler av Høyres folkevalgte ombud / politiske beslutningstagere og folk flest, i folkerikeområder, som vårt, er blitt for stor.

For mange opplever at i valgbrosjyrer og de som kjemper om velgernes gunst i for stor grad før valget profilerer seg som sikre garantister for lokaldemokrati og medvirkning.

Før valgene er mange som søker politiske posisjoner ekstremt tilgjengelige med lovnader. Etter å ha blitt valgt inn i politiske posisjoner går tidligere åpne dører lett i politisk vranglås og tilgjengeligheten er forduftet. Det som før valget var små bagateller blir politisk umuligheter.

Vi leser at Høyre-lederen ønsker også å få orden på det hun kaller uryddigheter i dagens praksis, der kommunene tvinges til å rette seg etter regler som ikke har en juridisk forankring, men snarere er byråkratiske konstruksjoner.

Spørsmål: Hva da med politiske konstruksjoner og uryddigheter på lokalt nivå, i for eksempel Oslo?

Beboere i blant annet Bydel Frogner opplever daglig politiske uryddigheter gjennom dagens politiske praksis i bla i bygge- og reguleringssaker og skjenkesaker hvor ti tusener av beboere tvinges til å rette seg etter regler som ikke har en juridisk forankring, men snarere fremstår som resultater av politisk unnfallenhet, uryddige politiske føringer forutfor byråkratiske konstruksjoner og urimelig beslutninger med store negative konsekvenser.

«En domstol vil kreve juridisk hjemmel og vil derfor gjøre slutt på dagens tvilsomme praksis. Ordningen vil oppmuntre kommuner til å utfordre staten, hvis de mener de har jussen på sin side. Det er viktig å styrke kommunene i troen på at de har rett til å styre over seg selv», sier Solberg.

Spørsmål: Hvorfor ikke styrke lokaldemokratiet først i for eksempel bygge- og reguleringssaker og skjenkesaker. Hvorfor ikke la tusenvis av beboer få en demokratisk rett til å bestemme mer i eget lokalmiljøet enn to – tre eksterne investorer.

Vi leser at i talen til ordførerne sa Solberg at lokaldemokratiet blir kvalt av rikspolitiske forventninger, pålegg, lover og regler, og dessuten statens representant i fylkene.

«Dette må det bli slutt på. For en borgerlig framtidsrettet regjering etter 2013 vil maktspredning være ett av de store prosjektene. Hvordan skal vi styrke kommunenes makt og bestemmelsesrett?», spurte partilederen.

Spørsmål: Mener virkelig opposisjonslederen at lokaldemokratiet blir kvalt av rikspolitiske forventninger, pålegg, lover og regler, og dessuten statens representant i fylkene?

Beboere i Bydel Frogner opplever det dessverre helt annerledes.

Vi opplever at lokaldemokratiet blir «kvalt» lokalt i bydelen og i rådhuset. Beboerne på Majorstuen må ofte løpe til staten, ved Fylkesmannen, for å få hjelp i klagesaker, som bla omhandler bygge- og reguleringssaker og skjenkesaker, grunnet det mange oppfater som politisk ansvarsvegring og «fiffel» …

«Hennes første punkt er å fjerne fylkeskommunene som en slags overkommune. Deretter skal den statlige innsigelsesretten begrenses og strandsonepolitikken endres, med økt mulighet til å behandle Oslofjorden forskjellig fra Sognefjorden.

Høyre vil også fjerne de såkalte inngrepsfrie naturområdene som verktøy og virkemiddel i arealforvaltningen. Solberg framholdt at det ikke finnes hjemmel for disse tiltakene i loven og at forvaltningen framstår som et av de groveste angrep på eiendomsretten i moderne tid.

«Dette berører nesten halvparten av Norges landsareal. Mye er kjent stoff for dere ordførere. Hodepinen er at det i konflikter mellom stat og kommune sjelden går kommunenes vei. Og det er her den nye domstolen kommer inn», sa Solberg.

Hun la til at ordførerne må våge konflikter, siden kommunene først og fremst skal forvalte og iverksette den lokale folkeviljen, ikke nødvendigvis rødgrønn politikk. (NTB)

Kjære Erna Solberg, du snakker varmt om eiendomsrett. I vår bydel opplever mange at eiendomsretten er sterkt todelt. – De få som har meget og de mange som ikke har like mye.

Eksempelvis opplever tusener på Majorstuen at flertallet av våre folkevalgte ombud verner om eiendomsretten til få ressurssterke beboere i litt mer «landlige» strøk i bydelen vår, mens tusener av beboer på Majorstuen opplever sin rett til å verne om egen boligeiendom og eget lokalmiljø som til sidesatt, for en håndfull eksterne investorers økonomiske særinteresser.

Slik blir økonomien i pub, fyll og bråk, sterkere enn boligeiendomsretten til mange tusen hjem. Ikke vet vi riktig om vi skal le eller gråte, når du sier at «ordførerne må våge konflikter»…

Vi opplever at når lokale konflikter dukker opp, de dukker opp titt og ofte, og vi søker ordføreren, da mobiliseres hele ordførerens administrasjon i å fortelle hvor opptatt ordføreren er og hvor liten tid ordføreren har, og ikke minst hvor lite ordføreren egentlig kan gjøre for lokaldemokratiet.

Bydelsutvalgsleder, som før valget var sterkt synlig, ser også ut til å ha trukket ned rullegardinen.

Flere av byrådene som var ekstremt tilgjengelig før valget nå i september, har også forsvunnet...

Beboermedvirkning i planprosesser er viktig og lønnsomt for lokaldemokratiet sier kommunen. Da virker det uklokt av kommunen å ikke aktivt og følge det opp det de selv sier er så viktig. Les rapporten om beboermedvirkning «Virker medvirkning virkelig?»

Kjære Erna, dersom du får overbevist oss, om, slik du siteres på, «at kommunene først og fremst skal forvalte og iverksette den lokale folkeviljen» da vinner Høyre valget klart og velfortjent i 2013

Det er mange lokale konflikter, vi har mye å lære av hverandre på veien til stortingsvalget i 2013 og den lokale folkeviljen er sterk.

Erna! Det er med ekte glede og stor entusiasme vi inviterer deg til et snarlig åpnet folkemøte på Majorstuen om lokaldemokrati, beboermedvirkning og den lokale folkeviljen.

Vi på Majorstuen har flest trivelige naboer i hele landet!

leder  Svein Danielsen, Majorstuen Vel

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere