RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Det blir ikke mange bensinstasjonsstopp underveis.
Det blir ikke mange bensinstasjonsstopp underveis. Foto: Alle foto: Øivind Skar

Kjører for verdensrekord

250 mil på én dieseltank? Henrik Borchgrevink og Knut Wilthil er optimister.

Ring. Ring. Ring.

– Hallo, det er Knut Wilthil som ringer. Kjørecomputeren på bilen viser nå at vi ikke bruker mer enn 0,28 liter diesel på mila. Er det ikke flott?

Så er Henrik Borchgrevink og Knut Wilthil ute og kjører igjen. Og de kjører slett ikke for moro skyld, men ligger i hardtrening for å slette verdensrekorden i lengdekjøring på en dieseltank: 2456,7 kilometer.

Rekordforsøket starter i Helsingfors og ender i Oslo 13. mai.

Tre land

Så om du helgen 12. og 13. mai skulle befinne deg på veier nord og midt i Sverige, eller langs E6 på den svenske vestkysten, er sjansen til stede for å ta igjen en godt merket hvit Ford Mondeo. Store røde bokstaver bak forteller at bilen er ute på «slow test».

Nå er det ikke første gang de to er ute og kjører sammen. Men fjorårets rekordforsøk fra Murmansk mot Oslo startet med 25 mil pukksteinet vei, etterfulgt av 100 mil med regnvær, før turen endte i Uddevalla etter 2161,5 km kjøring.

Denne gang har de to kollegene i Avinor trent mer og er enda bedre forberedt. De har flere treningsrunder i Lierbakkene utenfor Drammen, og i andre ekle bakker, for å finne ut hvordan disse forseres med lavest mulig forbruk. De har kjørt hundrevis av kilometer for å finne bilens optimale turtall og fart for mest mulig økonomisk kjøring. For her snakkes det ikke om normal sparekjøring.

Under 0,3 liter/mil

– Nei, vi må ned godt under 0,3 liter per mil, sier Knut Wilthil.

Mondeo-tanken rommer litt over 70 liter diesel når den er helt full. Naturligvis kjøres det uten sko på beina for å ha best mulig føling med gasspedalen. Bremsepedalen vil de helst ikke røre.

Som eksperter på ruteplanlegging i luften har de to saumfart det skandinaviske veinettet, og plukket ut veier som egner seg for forsøket.

Så godt utpå dagen fredag 11. mai starter rekordforsøket i Helsingfors. Derfra går ferden rundt Bottenvika og ned mot Stockholm, før det brekkes av sørvestover mot Uddevalla og deretter nordover mot Oslo. Målgang er forventet om ettermiddagen søndag 13. mai – etter rundt 45 timer bak rattet.

Best i åpent landskap

– Vi trives best i åpent landskap og skygger naturligvis unna byer og tettsteder hvor det kan være køer. Vi har sjekket at det ikke foregår festivaler og annet som gjør at vi må stoppe langs ruten, sier Henrik Borchgrevink.

Like mye som å sette rekord, er hensikten med turen å fokusere på økonomikjøring og forbruk. De vil vise at også store biler kan kjøres rimelig hvis den som sitter bak rattet vil.

Bilen som brukes i rekordforsøket er en helt standard Ford Mondeo econetic kombi med 1,6 liter/115 hk motor. Motoren yter 270 Nm i dragkraft. De kreftene kommer neppe Borchgrevink og Wilthil til å utnytte til fulle, der de cruiser av sted i rundt 60 km/t. Alle frivillige stopp skjer i utforbakke.

– Vi kommer heller ikke til å teipe igjen åpningene mellom karosseridelene for å optimalisere luftmotstanden, legger Wilthil til.

13. mai får vi svaret på om nok en rekord er på norske hender.
 

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere