RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

AUTOBRAKE: Reagerer ikke føreren på varsel, bremser bilen selv for å unngå kollisjon.
AUTOBRAKE: Reagerer ikke føreren på varsel, bremser bilen selv for å unngå kollisjon.

Kjører på med sikkerhet

Vårt mål er innen 2020 å bygge biler som vil være så sikre at ingen blir drept eller skadd i dem.

Det sier Thomas Broberg, senior ingeniør og sikkerhetsekspert hos Volvo.

Alle bilprodusenters drøm er å komme fram til teknologi som hindrer enhver form for trafikkulykker.

Lengst i den retning har trolig Volvo kommet, og når den svenske bilprodusenten om et snaut år slipper løs erstatteren for dagens S60, er nok et skritt tatt mot å gjøre bilen kollisjonsfri. Ny Volvo-teknologi gjenkjenner personer og bremser bilen om fare for kollisjon oppstår.

Stopper helt

På den nylig lanserte firehjulstrekkeren XC60 standardiserte Volvo systemer som bremser ned bilen for å redusere omfanget av kollisjoner. I byfart (inntil 15 km/t) stopper bilen helt opp.

Nå tas denne teknologien ett skritt videre slik at kollisjoner unngås om farten er under 25 km/t. Det betyr i praksis at bilens elektronikk registrerer om kollisjonsfare oppstår og varsler føreren med blinkende bremselyssignal. Reagerer ikke føreren, går bremsene på for fullt.

Teknikken er også slik innrettet at den "ser" fotgjengere og slår bremsene på fullt om føreren ikke bremser eller styrer unna.

I forhold til fotgjengere stopper bilen helt om farten er 20 km/t eller lavere. Om farten skulle være høyere bremses Volvoen ned for å redusere skadeomfanget ved en kollisjon.

Ny cruisekontroll

Siste sikkerhetstrinn i denne omgang består av en oppgradering av det radarstyrte cruisekontrollsystemet, slik at det ikke lenger kobler ut ved 30 km/t, men virker helt ned til null.

Derfor kan konstantfartsholderen brukes som et komforthjelpemiddel til mer avslappet køkjøring.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere