RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

DESIGN: H&M har blant annet hentet inn den kjente svenske illustratøren Liselotte Watkins til sin nysatsning på hjemmetekstiler. Pressekontakt i H&M, Ottilia Kaufmann, viser frem et eksempel på hennes design: Et fargerikt piknikpledd.
DESIGN: H&M har blant annet hentet inn den kjente svenske illustratøren Liselotte Watkins til sin nysatsning på hjemmetekstiler. Pressekontakt i H&M, Ottilia Kaufmann, viser frem et eksempel på hennes design: Et fargerikt piknikpledd.

Klesgigant vil hjem til deg

Milevis av svenske tekstiler selges hvert år i Norge. Nå satser selv H&M på hjemmetekstil.

H&M skjønner at de må spille på flere strenger for å takle konkurransen fra andre kleskjeder. Zara for eksempel, har allerede sin egen "home"-kolleksjon, sier redaktør i Elle Interiør, Helle Tjaberg.

I februar starter salget av H&Ms første hjemmetekstil-kolleksjon, via postordre.

Sannsynligvis vil det føre til at andelen svenske puter, gardiner, duker og dynetrekk i norske hjem øker ytterligere. Ikea, Åhléns og Hemtex er eksempler på kjeder som allerede selger i store kvanta i Norge.

Det er vanskelig å gi en fullgod forklaring på hvorfor svenskene er så store på hjemmetekstiler, sier redaktør i Elle Interiør, Helle Tjaberg.

Men både svensker og dansker har alltid hatt større fokus på interiør og design enn oss. De har en stolthet over sine varemerker, og har dessuten vært veldig dyktige til å spre sine varer til andre land.

Rimelig konsept

Folks interesse for innredning og design er stor, og våre kunder spør ofte etter interiør som en del av H&M sitt konsept "mote og kvalitet til beste pris." Vi har over seksti års erfaring med å utvikle tekstilprodukter, så tekstiler til hjemmet føles som et naturlig neste steg, oppgir presseansvarlig for H&M i Norge, Anna-Maria Mohlin som årsak til at de nå satser på interiør.

Vi vil tilby en kolleksjon for alle som er opptatt av mote fra nye basisprodukter til de siste trendene, forklarer hun.

En viktig del av H&Ms forretningsidé er at alle skal ha råd til produktene våre. Derfor vil prisene være rimelige, samtidig som vi satser på design, supplerer pressekontakt Ottilia Kaufmann.

Blant annet har vi denne gangen fått mønster designet av illustratøren Liselotte Watkins.

Interiørmote

Helle Tjaberg synes det er spennende at de store motekjedene også satser på design for hjemmet.

Interiørtrendene følger ofte trendene i moteverdenen. Flere motedesignere har begynt å satse også på design for hjemmet. Selv jobber jeg i et blad som vel kan kalles interiørversjonen av et moteblad, sier hun.

Stilen på svensk tekstil beskriver hun som tøff og frisk.

Svenskene er veldig glad i retroting, og reproduserer gjerne mønstre fra 60- og 70-tallet. Man ser mye "bold patterns", altså sterke og friske mønstre, og inspirasjonen hentes gjerne fra naturen og svenske tradisjoner, forklarer Tjaberg.

Hun har tro på at H&M kan gjøre suksess med sitt konsept, på tross at det allerede er mange sterke svenske aktører innen rimelige hjemmetekstiler.

Det jeg har sett av produktene virker bra. De har en del kule ting som vil appellere til en yngre målgruppe. Men det gjenstår jo å se om kvaliteten holder mål, sier hun.

Tjaberg håper at vi også her hjemme kan satse mer på tekstildesign.

I Norge har man tradisjonelt hatt mer fokus på design av møbler. Noe av grunnen til det er nok at vi har hatt mange mannlige designere, sier hun.

Med flere kvinner i bransjen vil vi kanskje også få større satsning på design av "mykere" produkter.







Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere