RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Koenigsegg med 1115 hk

Nytt fartsmonster fra selskapet som Fredrikstad-mannen Bård Eker eier halvparten av.

Denne R-versjonen av Agera skal generere så mye som 1115 hk og 1200 Nm, så lenge den drives på E85 eller E100 bioetanol. Siden bioetanol innholder mindre energi per enhet, sammenlignet med vanlig bensin, må motoren kunne håndtere en gjennomstrømning tilsvarende 2000 bensin-hk.

Det betyr at drivstoffsystemet i Agera R har høyere kapasitet enn noen annen produksjonsbil, ifølge Koenigsegg. 

Fleksi-fuel

Agera R er en fleksi-fuel, hvilket betyr at den fint tåler vanlig bensin. Men siden 95 oktan inneholder mindre oktan enn E85, reduserer kraften til 940 hk og 1100 Nm.

Koenigsegg tilbyr også en R-versjon for land som ikke har tilgang på E85 eller E100. Den må kjøres på 98 oktan og er optimalisert for å gi 1050 hk og 1140 Nm.

Gamma-T-turbiner

I forbindelse med Agera har Koenigsegg inngått et samarbeid med selskapet Borg Warner, som blant annet er ledende på turbosystemer.

Turbinene i Agera R består at et materiale kalt Gamma-Ti, som er en sammensetning av aluminium og titan. Dette materiale reduserer tregheten i turbinhjulet og akslingen og gir økt respons.

Litt norsk

Koenigsegg Agera R er litt norsk. Det skyldes at Eker Group, som eies av designeren og forretningsmannen Bård Eker, eier 49 prosent av Koenigsegg. Han er også heleier av Hydrolift, og ble nylig distributør av Ducati.

 

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere