RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Er busstilbudet i Oslo blitt bedre eller verre? Derom strides i alle fall politikere.
Er busstilbudet i Oslo blitt bedre eller verre? Derom strides i alle fall politikere. Foto: Foto: Hege Bjørnsdatter Braaten

KOMMENTAR: «Ola Elvestuen, jeg trenger en forklaring»

Sist søndag kuttet Ruter i tilbudet på 14 busslinjer. Bakgrunnen var dårlig råd. Så langt er logikken lett å følge. Men i følge samferdselsbyråd Ola Elvestuen har det faktisk vært en real opprustning av kollektivtilbudet i Oslo det siste året. Det er en logikk bare en politiker kan forstå. Den logikken der faktiske kutt, egentlig er en opprustning.

Jeg forstår det i alle fall ikke, men jeg håper at Ola Elvestuen en dag kan forklare meg det skikkelig. For hvordan kan det egentlig ha seg at Ruter for bare noen uker siden brukte flerfoldige millioner kroner på å oppgradere linjene 21 og 54 med leddbusser? Flunkende nye var de også. Det ble selvsagt jubel blant de reisende, for disse to busslinjene er av de mest belastede i rushtrafikken. Men så var det altså slutt på moroa.

TEMA: Kollektivtransport i Oslo

Ruter varslet det allerede i fjor høst, før budsjettet skulle vedtas. 70 millioner manglet de, dersom eksisterende tilbud skulle opprettholdes. Det fikk de ikke, men byråd Elevestuen mente likevel at kollektivtransporten hadde fått seg et realt oppsving. Jeg tror sågar ord som storsatsning og tydelig prioritering ble brukt.

Og jo visst så det slik ut, da en rekke nye leddbusser svingte seg rundt i sentrumsgatene på nyåret. Men så skriver vi altså mai – drøyt fire måneder inn i det nye året – og nå er Ruter raka fant og ser seg nødt til å kutte i 14 busslinjer.

Hvordan det kan kalles en tydelig satsning er for meg uforståelig. Jeg er slettes ikke alene heller, en rekke reisende dittOslo har snakket med blir frustert over at deres busslinjer blir kuttet. I følge byrådet er det ikke et reellt kutt, fordi bussene har blitt større, selv om avgangene har blitt færre.

Men dersom det regnestykket skal gå opp, må vel nødvendigvis byrådet også legge til de millionene som ble brukt på nye busser – bare for å oppretteholde det eksisterende tilbudet. For meg blir det regnskap med røde tall. Men så er jeg jo ikke politiker, så jeg har ikke forstått denne underlige logikken der røde tall faktisk er sorte.

Jeg hadde håpet at byråd Ola Elvestuen kunne forklare meg det. Men etter gjentatte forsøk på kontakt, i flere dager, har ikke dittOslos journalister lykkes å få en kommentar fra byråden.

Så da sitter jeg her i uvisse. Jeg kan selvsagt vise til egen erfaring med både 21- og 54-bussen. De har vært stappfulle i åresvis, og selv med nye leddbusser er det vanskelig å finne seg en sitteplass i rushtiden på disse linjene. Men i følge politisk logikk har det altså blitt bedre. Det kan jo passasjerene trøste seg med når de blir frakjørt av overfylte busser i rushet.

Hege Bjørnsdatter Braaten Hege Bjørnsdatter Braaten, nyhetsredaktør

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere