RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Direktør Bernt G. Jessen har gjort elbilen tilgjengelig for mange.
Direktør Bernt G. Jessen har gjort elbilen tilgjengelig for mange. Foto: Foto: Øivind Skar

Kongen av elbil i Norge

Med Bernt G. Jessen bak rattet fortsetter trykket på elbil med uforminsket styrke.

Med den første elbilen som tilfredsstilte alminnelige bilkrav, brøytet Bernt G. Jessen seg inn på det norske veinettet.

Har hegemoniet

Så grundig gjorde han jobben med lille Mitsubishi i-MiEV at norske konkurrenter som Think og Buddy i en sky av grønn misunnelse skjenet ut av veien og inn i skifteretten. Siden har ingen hørt noe fra dem.

Mitsubishi med Jessen bak elbilrattet akselererte så hurtig at Norge på få måneder inntok plassen som elbilland nummer én i verden sett i forhold til størrelsen på det generelle bilsalget.

Der er vi fortsatt når konkurransen nå hardner til og Jessen kanskje må se seg slått neste år. Men da rister han nok et ess ut av ermet: den kombinerte vare- og personbilen Kangoo ZE.

Stigende bilsalg

– Elektriske biler vil være Renaults spydspiss i Norge, sier Jessen, og legger til at i 2015 skal Renault årlig selge 1200 eldrevne Kangoo og 1000 av lille Zoe i Norge.

Hos Renault tror man de elektriske bilene vil utgjøre 10 prosent av samlet bilsalg i Europa i 2020. Dette er et dobbelt så høyt anslag som giganten Volkswagen arbeider ut fra.

Og mens konkurrentene strømmer til, senker Jessen prisen på i-MiEV for å holde elbiltrykket oppe.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere