RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Vinnerne: Nicolai Holtmon (t.v.), Andreas Fehn Olsen, Lars Petter Lundteppen (får en dag med Mesta-sjefen), Mats Dammen, Marlene Krogstad Ole Marius Elvestad. Foto: Parisa Radpey
Vinnerne: Nicolai Holtmon (t.v.), Andreas Fehn Olsen, Lars Petter Lundteppen (får en dag med Mesta-sjefen), Mats Dammen, Marlene Krogstad Ole Marius Elvestad. Foto: Parisa Radpey

Kreative konseptutviklere

Seksti elever på Nordstrand videregående jobbet en hel dag med å lage et konsept som Mesta kan bruke for å rekruttere unge arbeidssøkere. Slikt blir det mange ideer av.

Nordstrand: Mesta fikk hjelp en hel dag av unge konsulenter som har valgt studieretningsfagene entreprenørskap og bedriftsutvikling og næringslivsøkonomi. De ti gruppene presenterte sitt konsept, og basert på dette ble det plukket ut en vinner som får følge Mestas administrerende direktør i to dager.

Fruktbart samarbeid

Vi gjør ikke dette for å være snille, men for å få spennende innspill. Vi er i kontakt med mange målgrupper, men sjelden unge i videregående skole. Vi vil gjerne vise at det er spennende å være ingeniør, og kanskje vil noen av elevene her velge denne studieretningen senere, sier Claes Bendiksen, som er merkevaresjef i Mesta. Det var han som tok avsparket med å presentere elevene for dagens oppgave, og sammen med blant annet lærer Claus Dahm har han vært rundt i de forskjellige gruppene og svart på spørsmål om Mesta og respondert på ideer.

Dette er svært spennende. Jeg er imponert over kreativiteten deres og hvordan de strukturerer sitt arbeid. Dette er jo en oppgave uten fasit, og et spørsmål vi selv jobber med hele tiden. Det er imponerende at de kommer med konkrete innspill etter en dags arbeid, sier Bendiksen.

Program

Selve løsningen skal inneholde alt det den kjente bedriften ellers krever av sine konsulenter. Konseptet skal ha plan for markedsføring, finansiering og gjennomføring. I et grupperom like ved lærerværelset sitter gruppe fem og arbeider med økonomidelen for sitt prosjekt.

Gruppens idé går ut på å rekrutter fem siviløkonomer og fem ingeniører fra Norges Handelshøgskole og Norges Tekniske Universitet i Trondheim. Det er masterstudenter som kan søke, og ut fra dette kommer noen til intervju. De som kommer gjennom nåløyet skal inviteres av Mesta for å løse en spesiell case, og ut fra dette skal bedriften finne ut hvem de vil satse på. Vinnerne får betalt bolig under utdanningen og muligheten til å jobbe deltid hos Mesta.

Og etter utdanningen skal de få tilbud om jobb, sier Erlend Foss Knutsen.

Spennende

De seks tredjeklassinger kaster ideer over bordet.

Alle bidrar, men det hadde ikke gått an om vi var flere på gruppen, mener Nicklas Nordseth.

Elevene mener Mesta må ha en god rekrutteringsplan, men at det ikke går an uten intern omstrukturering.

Det må vel være et poeng å gjøre Mesta til en ikke-gubbebedrift? mener Iselin Nordal.

Har vi grunnlag for å si noe sånt, da? skyter Carl Tjernstad inn.

Det summer rundt bordet. Argumentene slipes. Setningene poleres.

Poenget er vel at studenter ikke kjenner til Mesta, mener Katrine Wickstrøm.

Altså må vi gjøre Mesta mer kjent og mer attraktivt for studenter, oppsummerer Iselin Nordal.

Idémyldring

Var det vanskelig å komme i gang?

Ja, vi brukte noen timer på det. Men Ungt Entreprenørskap har et fint idemyldringsark. Det gjorde jobben lettere, sier Iselin Nordal.

Oj, nå har vi bare to timer på å lage ferdig økonomiplanen og presentasjonen dere. Vi må jobbe fort etter pausen, sier Sandra Lauritzen før gjengen tar en velfortjent pizzapause.

Klar vinner

Juryens begrunnelse var at vinnerlaget var kreative med en ny dimensjon. Gruppen hadde lagt vekt på en størst mulig opplevelse av Norge for de Mesta-ansatte. Med bygging av tunneler, broer og veier kanskje svært langt hjemmefra, mente vinnerne at man skulle bo minst like godt som hjemme, og man skulle oppleve norsk natur og det landet har å by på, forteller Claus Dahm, og legger til at gruppen også hadde laget en film.

Det var en utrolig deilig følelse å vinne, sier vinnergruppa på Nordstrand videregående skole.

Vi skulle lage et konsept som ville hjelpe til å rekruttere flere unge mennesker til Mesta. Mesta er totalleverandør for bygging og drift av sikre veier, forteller den entusiastiske gruppa.

Det å vinne handler mye om prestisje, det er hele gjengen enig i.

Oppgaven besto av to deler; rekruttere flere ungdom til Mesta, og gjør jobben attraktiv for å beholde de allerede ansatte. Vi klarte begge delene. Det er vel det som vippet oss over på vinnersida.

Som premie for innsatsen, får en av gruppedeltakerne vært med på en todagers tur med direktøren i Mesta.

De trakk lapp med våre navn på, og Lars Petter Lundteppen (16) ble trukket ut. Hvor turen går til er det ingen av oss som vet.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere