RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Guro Fresvik (V) t.v. og Anne Siri Koksrud (V) mener man må begynne lokalt for å få fortgang i sykkelsaken. 
FOTO: HEGE BJØRNSDATTER BRAATEN
Guro Fresvik (V) t.v. og Anne Siri Koksrud (V) mener man må begynne lokalt for å få fortgang i sykkelsaken. FOTO: HEGE BJØRNSDATTER BRAATEN

Krever flere sykkelveier

Venstre vil gjøre sykkelsaken til sin, og vil starte med å gjøre Maridalsveien delvis bilfri.

SAGENE: – Venstre har hatt – og fått gjennomslag for – mange sykkelforslag, sier Guro Fresvik (V).

Hun er selv syklist, og sammen med leder av Sagene Venstre, Anne Siri Koksrud, har hun sett seg lei på at syklistene notorisk nedprioriteres i hovedstaden.

– Byrådet har ikke fulgt opp vedtakene vi har gjort de siste årene, det finnes flere prosjekter som er ferdig regulert, men gjennomføringen lar vente på seg. I tillegg setter staten av millioner av kroner til dette formålet, men midlene står for det meste ubrukt. En del skyldes nok uklare ansvarsforhold, men da tenker vi at man må begynne helt lokalt, sier hun.

Bilfritt i Maridalsveien

I begynnelsen av mai skrev Østkantavisa om Syklistenes Landsforening som mente politikerne ikke tar syklistene på alvor, og leder Torstein Bremset kalte sykkelsaken for en «ledig politisk sak».

Venstre mener imidlertid at de tar sykkelansvar, men at det mangler på gjennomføringsevne fra resterende partier.

Nå krever partiet at allerede vedtatte saker blir satt ut i livet, samt at de ønsker flere konkrete lokale tiltak for å bedre sykkelforholdene i Oslo. Blant annet foreslår de å gjøre deler av Maridalsveien på Sagene om til gå- og sykkelgate.

– Vi mener man må begynne helt lokalt med enkle ting, som lett kan gjennomføres, sier Fresvik.

– Vi vil foreslå at Maridalsveien mellom Arendalsgata og Hammergata gjøres om til bilfri gate. Dette er en gate med mange myke trafikanter, blant annet mange skoleelever. Det er også en veldig smal gate, med et veldig smalt fortau, sier Fresvik.

Sagene Venstre ser også for seg at man kan søke om å sette opp et skilt videre nedover Maridalsveien, som gjør det lov å sykle mot den enveiskjørte gata. Det gjør det enkelt å bruke Maridalsveien som sykkeltrasé, mener de.

– Vi ser for oss at dette kan bli en fin sykle-til-jobb-trasé, sier Fresvik.

– Må legge godvilja til

I Oslo i dag er i underkant av 5 prosent av alle reiser som foretas på sykkel. Bystyret har satt seg som mål at 15 prosent av alle reiser skal være på sykkel innen 2015. Lite trolig, mener Fresvik.

– Da skal man legge godvilja til og nærmest dele ut gratis sykler til folk, sier hun og får støtte av Anne Siri Koksrud.

– Det lar seg gjøre hvis man gjennomfører det man sier at man skal. Men det er allerede en vedtatt politikk som ikke blir gjennomført. Det er et mysterium at man både har vedtak og avsatte penger uten at noe skjer, sier hun.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere