RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Aron Adelved og Linda Wüsthoff har på vegne av Selskapet til Bekkelagets Vel sendt kravbrev til ordføreren.
Aron Adelved og Linda Wüsthoff har på vegne av Selskapet til Bekkelagets Vel sendt kravbrev til ordføreren.

Krever stillhet om natta

Selskapet til Bekkelagets Vel har satt i gang et innbyggerinitiativ for å få stoppet døgndrift av containerhavna i Sydhavna.

Nedre Bekkelaget: – En av begrunnelsene for å flytte havnevirksomhet fra Ormsundkaia til Sjursøya var at støybelastningen til omliggende boliger skulle bli redusert. Støybelastningen for de nærmeste naboene på Ormsund er blitt noe redusert i forhold til den ekstrembelastningen de har vært utsatt for tidligere. Men ellers har flyttingen resultert i det motsatte, sier Linda Wüsthoff på vegne av Bekkelagets Vel

– I løpet av det siste året er Sjursøya blitt kraftig utbygget og strekker seg nå betraktelig lenger ut i fjorden.
Støyen spres lenger ut over vannspeilet til de omliggende øyene og høyere opp over Bekkelagshøgda mot Jomfrubråten. Hovedøya er intet stille rekreasjonssted for byens befolkning lenger, og det er naivt å tro at ikke også de prosjekterte boligene på Grønlikaia vil bli berørt, sier Wüsthoff.

– Siden mai i år har det vært en voldsom eskalering av støy. Og den påbegynte utbyggingen er ikke estimert ferdig før i 2015, det betyr at vi bare har hørt begynnelsen av den støybelastningen som vil komme, fortsetter hun.

– Barn våkner i skrekk om natten, innsoving forstyrres og noen holdes våkne hele natten.

– Det er ikke mulig å sove med vinduer åpne eller å nyte varme ettermiddager og kvelder utendørs, sier hun.

– Havnevesenet setter likhetstegn mellom deres støy og annen «bystøy» og mener at vi må tåle slik støy når vi bor i en by. Dette er feil sammenlikning, mener Wüsthoff.

– Mens det jobbes kontinuerlig med å redusere støybelastning fra andre kilder, så legger man her opp til en økning i fysisk utbredelse og tid midt i et boligområde, tordner hun.

Krever stans på natt

– Vi forstår at en eventuell omlegging av havnedriften vil ta tid. Vi kan imidlertid ikke leve i flere år i uvisshet om vi får sove om natten! En omlegging fra døgndrift må skje nå, på kort sikt, fortsetter hun.

– Fylkesmannen fastsatte støygrenser i 1996. Oslo Havn har i denne tiden ikke klart å dokumentere aktivitet innenfor disse. Dette er systematisk, gjentakende lovbrudd over flere tiår og viser at Oslo Havn ikke evner å bedre situasjonen. Hvilken annen bedrift kunne ha tillatt seg dette uten konsekvenser for videre drift?

Reduksjon holder ikke

– Vår erfaring er at støygrensene om natten er satt så høyt at vi våkner om natten av støy som sies å være innenfor disse grensene. Beboerne i lokalmiljøet rundt containerhavna har klaget på støy i 30 år. Og siden fylkesmannen fastsatte støygrenser i 1996 har ikke Oslo Havn klart å dokumentere aktivitet innenfor disse. Vi har således ingen tro på at det er mulig å redusere støyen på en måte som monner, ei heller i det tidsperspektivet som er nødvendig. Slutt på døgndrift er eneste løsning, sier Linda Wüsthoff .

Hun har sendt kravlisten til ordføreren. Og det jobbes nå med å samle underskrifter.

– Containerskip som venter på lasting/lossing kan ligge i timesvis rett utenfor fjæra og dure med sine dieseldrevne strømaggregat. Dette har både støymessige- og miljømessige konsekvenser med store utslipp av NOx-gasser. Det ligger ofte en eim av diesellukt over de nærmeste øyene. Havnedirektør Hamran sier det er ønskelig med mulighet for å koble skipene til strøm på land, men at det ikke finnes noen standard for tilkobling fra skipene ennå. Et pålegg om kobling til landstrøm i norske havner i samarbeid med andre havner, vil kunne fremskynde denne standardiseringen, sier Wüsthoff.

Krever ny utredning

– Samfunnsøkonomiske analyser for lokalisering av containerhavnen er ikke oppdatert siden begynnelsen av 2000 tallet. Disse analysene var forøvrig bestilt av Havnevesenet selv. I senere tid er det kommet betydelig strengere krav til utslipp og støy for lastebiler. For båt er det ingen tilsvarende krav til utslipp og støy, ei heller krav om at båter som laster/losser skal driftes på strøm i stedet for diesel. Det miljømessige og samfunnsøkonomiske alibiet er således dårlig fundert og fordrer en ny, uavhengig utredning. Sydhavna har med sin utbygging og stadig økende frekvens i havneaktivitet, for lengst vokst seg ut av hva som er håndterbart i en by.

Containerhavnene i de fleste store byer i Europa er – i motsetning til Oslo – lokalisert i god avstand fra tett befolkede områder. Containertransport over Oslo kan på sikt overtas av jernbane og lastebiler fra andre havner, i god avstand fra boligstrøk, hvis det er politisk vilje til det.

Alternativer til containerhavnen i Oslo, som ivaretar samfunnsøkonomiske aspekter, er havnene i Moss, Fredrikstad, Grenland og Gøteborg. Gøteborg Havn har eksempelvis uttrykt ønske om å betjene Øst-Norge som hovedhavn via bane.

– Disse alternativene må vurderes på nytt, krever Bekkelagts Vel.

 

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere