RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

VIL HA FORTAU ELLER DELVIS P-FORBUD: Arne Idar Johansen er bekymret for skolebarna som må gå sikksakk mellom parkerte biler i Kampheimveien, samtidig som de må passe seg for biler som kjører for fort. Alle foto: Nina Schyberg Olsen
VIL HA FORTAU ELLER DELVIS P-FORBUD: Arne Idar Johansen er bekymret for skolebarna som må gå sikksakk mellom parkerte biler i Kampheimveien, samtidig som de må passe seg for biler som kjører for fort. Alle foto: Nina Schyberg Olsen

Krever tryggere skolevei

– Vi kan ikke vente på at det skal skje en ulykke før det gjøres tiltak, sier Arne Idar Johansen på Oppsal.

OPPSAL: Arne Idar Johansen bor i Kampheimveien og er bekymret for datterens skolevei til Oppsal skole.

– Det er ikke fortau og parkerte biler på begge sider av veien. I tillegg kjører mange for fort, og da er det ikke trygt for barna. Om vinteren er det enda verre, og vanskelig å gå til side når bilene kommer, sier han.

Han peker på krysset Kampheimveien-Bjartveien som et annet farlig punkt på skoleveien.

– Her burde det vært fartshumper før krysset for å bremse farten. Det er ikke skilt som varsler om skolevei og heller ikke fotgjengerfelt, sukker han.

Må følge med i timen

– Kommunen har ikke fulgt med i timen. Det var roligere på Oppsal før, nå er det masse barnefamilier og mye mer trafikk. Infrastrukturen har ikke fulgt etter, mener Johansen.

Tobarnsfaren drømmer om fortau i Kampheimveien, parkeringsforbud enkelte steder og generelt flere opphøyde gangfelt, fartshumper og bedre skilting.

– Man føler seg litt hjelpeløs, for når man kontakter kommunen blir man bare henvist til andre, og ingenting skjer, sier Johansen oppgitt.

LES OGSÅ: Utdanningsetaten vil endre skolegrensene på Trasop, Godlia og Oppsal  - igjen

– Eksplosiv bilvekst

Også andre oppsalbeboere er bekymret, blant annet fordi 30-sonen i Vetlandsveien ikke respekteres.

– Trafikksituasjonen er uholdbar, mener Marith Markussen, som også etterlyser bedre skilting og fartshumper.

Runi Fosbæk i FAU og trafikkutvalget på Oppsal skole er en annen som er bekymret over utviklingen.

– Det har vært en eksplosjon av biler på Oppsal på grunn av utbygging, og mange har to biler hver. Folk respekterer ikke fartsgrensene, og det er trange veier. Mange er bekymret, spesielt for de minste barna, sier Fosbæk.

– FAU har vært mest opptatt av foreldretrafikken, å få folk til å gå til skolen i stedet for å kjøre. Vi har også kommet med innspill til trafikkutvalget i bydelen, for det kunne godt vært gjort tiltak her. Utrolig mange er opptatt av å gjøre skoleveien tryggere, sier Runi Fosbæk.

LES OGSÅ: Bydelsdirektøren bekymret for økt trafikk sør i Vetlandsveien

Ingen planer om tiltak

Bymiljøetaten har ingen planer om trafikksikkerhetstiltak i Oppsal-området nå. De utelukker imidlertid ikke at skoleveien kan bli kartlagt i løpet av neste år, så oppsalforeldre får krysse fingrene for det

– Vi kartlegger skoleveier i tre-fire bydeler hvert år, sier pressetalsmann Odd Olav Bratteberg, som på generell basis mener det er rimelig trygt å gå til skolen i Oslo.

– Slike boligområder som her er det over hele byen, det er ikke verre på Oppsal enn andre steder. Og de aller, aller fleste bilistene tar hensyn til skolebarna, påpeker Bratteberg.

Når det gjelder ønsker om nye gangfelt, har han følgende kommentar:

– Faktisk er fotgjengere mer forsiktig og ser seg bedre for når det ikke er oppmerket gangfelt. Gangfelt er et fremkommelighetstiltak i veier hvor trafikken er så stor at det er vanskelig å krysse veien, og altså primært ikke et trafikksikkerhetstiltak, sier Bratteberg.

LES OGSÅ:

Vil hedre arkitekten bak Oppsal samfunnshus

Bydelsutvalget støtter oppsalbeboerne i omstridt utbyggingssak

På Oppsalhjemmet kan man ikke se ut av vinduene

 

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere