RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Elevene på Sollerudstranda imponerte Miljø- og utviklingsminister Erik Solheim. Her blir han intervjuet av Abid Hussain.
Elevene på Sollerudstranda imponerte Miljø- og utviklingsminister Erik Solheim. Her blir han intervjuet av Abid Hussain.

Lakseekspertene fra Sollerudstranda

Ingen skulle tro at elevene på Sollerudstranda skole ikke var drevne journalister da de mandag intervjuet Erik Solheim om Lysakerelven.

Sollerudstranda: – Jeg har nesten ikke sovet i natt, og drømte at alle akvariene våres sprakk under intervjuet, forteller elev Maria Hovind.

Sammen med tiendeklassingene Bogdan Melikyan, Joachim Knai, Gard Haga, Ida Ørbeck og Abid Hussain har hun i flere uker forberedt seg på besøk fra Miljø-og utviklingsminister, Erik Solheim. Heldigvis var det ingenting som sprakk, og det var tydelig at Solheim var imponert over elevenes engasjement rundt Lysakerelven som skolen nå forvalter. Ministerens forhold til den ble derfor tema for intervjuet.

Viktig å ta vare på elven

– Jeg synes det er ekstremt viktig å ta vare på elven og vi må derfor passe på at kloakk og forurensing fra industribedriftene rundt ikke ødelegger den, svarte Solheim på spørsmål fra elev Abid Hussain om hvordan de kan jobbe for å bevare den i framtiden.

At elevene visste hva de snakket om var det ingen tvil om. De hadde spesielt mye kunnskap om den lakseførende delen av elven, som de overvåker daglig. Sammen med de andre briljerte elev Maria Hovind med sin kunnskap, og det var tydelig at Solheim ble imponert.

– Visste du at berggylten blir født som hunkjønn, men i en alder av seks til ti år vil 55 prosent av dem skifte kjønn? Det flotte med det er at de fortsatt har et morsinstinkt når de blir voksne, fortalte Hovind ivrig.

Les også: Jakten på annen undervisning

 

20-årsjubileum

Bakgrunnen for besøket og intervjuet er at det i år er 20 år siden Sollerudstranda skole og Lysakerbyen næringsvel bygget laksetrappene ved siden av Lysakerelven. Nå har skolen overtatt forvaltningsansvaret for elven, og følger den nøye opp. Elevene har dessuten satt ny fangstrekord av laks og sjøørret. I tillegg til dette er elevene med i et tverrfaglig prosjekt, hvor de sammen med seks andre skoler i Oslo kjemper om Lysakervassdragprisen. Elevene fra Sollerudstranda sitt bidrag til konkurransen er intervjuet med Solheim, som også ble tatt opp på film. Lærer Kristin Bærøe forteller at hun tror elevenes interesse for alt som lever under vann, bidrar til kunnskap andre jevnaldrende kanskje ikke har.

– Alle som vil, får sitt eget akvarium til å ha på pulten. I tillegg har vi felles akvarier med sjødyr og fisker som vi har fanget selv, sier Bærøe som stolt kan vise fram både berggylt, hummer, trepigget stingsild, bergnebb og torsk.

Sammen med kollega Rune Sæthren lærer hun blant annet elevene hvordan de bruker et elektrisk fiskeapparat, setter ruser, kjører båt og fisker.

En alternativ skole

Mens elever på andre skoler sitter inne i klasserommene, blir elevene på Sollerudstranda eksperter på sjøliv. I tillegg følger de samme lærerplan som andre ungdomsskoler med ordinær undervisning, og har akkurat de samme kompetansemålene.

– Vi opplever ofte at folk ikke vet hva Sollerudstranda skole er og hva slags muligheter den gir til ungdom som ønsker en mer praktisk rettet undervisning. Det er utrolig synd, når vi nå vet at mange ønsker en hverdag med mindre teori og tavleundervisning i klasserommet. Vi er en helt vanlig skole, som bare har et bredere tilbud, sier Bærøe.

Elev Bogdan Melikyan forteller at han har fått et helt annet forhold til det å gå på skole, etter at han begynte på Sollerudstranda.

– Det er så flott at vi kombinerer praktisk arbeid med teori. Areal og volumberegning blir for eksempel mye morsommere når vi kan måle akvariene istedenfor å bare se regnestykket i en bok, sier den ivrige eleven.

Han forteller videre at siden de kun er seks personer i klassen, blir miljøet bedre. Begge lærerne kan også bekrefte at det er lettere å undervise få elever.

– Vi vil nesten ikke gå hjem når dagen er over, avslutter Melikyan.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere