RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

MILJØVENNLIG: 30 hydrogendrevne Mazda RX8 gjøres nå klar for uttesting i Norge.
MILJØVENNLIG: 30 hydrogendrevne Mazda RX8 gjøres nå klar for uttesting i Norge.

Lang vei fram til hydrogen-hverdagen

Lenge har bilindustrien snakket om å fylle hydrogen i tankene. Men veien fram til hydrogensamfunnet synes lang, selv om Mazda nå korter den litt ned.

HyNor har underskrevet kontrakten og 30 hydrogendrevne Mazdaer står etterhvert klare for skiping til Norge. Og en eller flere av bilene kan bli din for kortere eller lengre tid, hvis du vil være med på å betale regningen. I dag leier Mazda ut samme biltype til japanske kunder for 24.000 kroner i måneden.
Leasingkontrakten med Mazda løper i tre år og bilene ankommer i perioden fra midten av 2008 til slutten av 2009. Mazdaene inngår som en del av HyNor-prosjektet og deres 580 kilometer lange hydrogenvei fra Stavanger til Oslo. I planen inngår å bygge så mange fyllepunkter at det i 2009 skal være mulig å kjøre på hydrogen fra Stavanger til Oslo. Men det kan holde hardt.

Staten lunken

Gøril Andreassen og Bjørnar Kruse i Miljøstiftelsen Zero beklager seg over den rødgrønne regjeringens manglende satsing på hydrogen som energibærer. Det kan igjen kan føre til forsinkelser i utbyggingstakten for fyllepunktene, sier Andreassen.
At Mazda velger HyNors-prosjektet, er en pekepinn på at vi har gjort mye riktig i prosjektet. Nå er det viktig at myndighetene stiller opp og bevilger penger. Budsjettene har vært for små altfor lenge. Som storeksportør av CO2 i form av olje og gass har Norge et spesielt ansvar for å lede an i utviklingen av utslippsfrie løsninger, som hydrogenbiler faktisk er, påpeker Bjørnar Kruse.

Stiv pris

Problemene knyttet opp mot de 30 Mazdaene, samt de 15 hydrogenombygde Toyota Prius som allerede er i landet, kan oppsummeres i tre punkter:
* Altfor få fyllepunkter. I dag kan bilene kun tankes på Forus i Stavanger og i Grenland.
* Begrenset rekkevidde på bilene gjør det umulig å kjøre fra ett fyllepunkt til det neste selv når hydrogenveien er etablert.
* Skyhøy leiepris kan dempe interessen.
Vi håper å få leieprisen ned i 20.000 kroner per måned, sier prosjektleder Ulf Hafseld i HyNor.

Kort rekkevidde

De 30 Mazdaene er av typen RX8, en sportsbil med rotasjonsmotor. Motoren yter i hydrogenversjon 109 hk og kan kjøres cirka 115 km mellom hver tanking. I utgangspunktet skattlegges hydrogenbiler med null avgift i Norge. Men på grunn av den hybride løsningen Mazdaene svitsjer automatisk over på bensin når hydrogentanken nærmer seg tom krever norske myndigheter i utgangspunktet full avgift for bilene. Det vil gjøre dem svindyre.
Så langt kan plombering av bensintanken se ut til å være eneste løsning for bilene.

Avgiftsfritak

Et avgiftsfritak hadde vært hyggelig, men vi ser ikke det som realistisk, sier Thor Henning Olsen i Stavangerbaserte Rothor. Olsen har virket som døråpner for HyNor overfor Mazda, ved at han i en årrekke har importert Mazdas rotasjonsmotorer og hydrogenmodifisert dem til industrielle formål.
Hafseld har imidlertid ikke gitt opp å få avgiftsfritak og begrunner det med prosjektets viktighet i forhold til miljøet og at bilene kun skal være i landet i en begrenset periode på tre år.
Jeg tror Mazda og vi fant hverandre ved at vi kunne tilby en infrastruktur for hydrogendrevne biler samtidig som Mazda hadde bilene og ønsket en bredere uttesting av dem, forteller Hafseld.
Allerede da konsernsjef Hisakazu Imaki slapp miljøbomben om eksport av hydrogenbilene til Norge under høstens bilmesse i Tokyo, grunnga han valget av Norge med landets fremskredne utviklingen av infrastruktur for forsøk med hydrogenbiler

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere