RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

LEDER: «Det må komme bedre løsninger for syklistene»

Å være politiker handler i stor grad om å være løsningsorientert. Men skal man finne gode løsninger for dem man er satt til å representere – folket – ja, da må man også klare å se det store bildet.

For Oslos syklister er dét ikke tilfelle denne vinteren. For i Oslo er praksisen for brøyting av kommunale sykkelveier ulik den for de statlige veiene. Kort fortalt blir de så dårlig brøytet at det er meningsløst å begi seg ut på sykkeltur på oppmerkete veier for den slags.

Årsaken er i følge ansvarlig byråd, Ola Elvestuen (V), at Oslo kommune har et vedtak om å begrense saltingen av veier, i motsetning til hva staten har.

LES OGSÅ: Brøyter ikke mer på sykkelveier i år heller

Salting er skadelig for trærne, og selvsagt er det prisverdig at kommunen ønsker å verne miljøet, men det er fristende å foreslå at vinninga går opp i spinninga når et annet viktig miljøtiltak blir skadelidende. Det er nettopp her byrådet må se det store bildet, for å klare å være løsningsorienterte.

Venstre hevde å være et miljøparti. De har også en rekke ganger hevdet å være et sykkelparti. Ingen stor motsetning mellom de to, men hvorfor skal da venstrebyråden stikke kjepper i hjulene på dem som ønsker å sykle året rundt? Det er vedtak i samme kommune på at sykkelveier og sykkelfelt skal brøytes på lik linje med fortau, gangveier og bilveier.

For dem med varme klær og pigger på hjulene er det uproblematisk å sykle på brøytet vei. Men når dette begrenser seg til bilvei og muligens fortau, sier det seg selv at det skaper unødvendige farlige situasjoner, og ikke minst mye frustrasjon for både bilister, syklister og gående.

Det er unødvendig. Om Oslo kommune ikke ønsker å salte veiene, må de øke brøytingen. Det vil si: Ut med måkebilene! Norge er et vinterland, og Oslo en vinterby. Da må vi ha strategier som sørger for miljøvennlig transport også om vinteren.

Det har blitt brukt som argument at for få bruker sykkel på vinterstid i Oslo. Det er et tynt argument når sykkelveiene er belagt med is, snø og slaps.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere