RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

 
  Foto: FOTO: EIRIK HEITMANN RASCH

LEDER: Et viktig engasjement

"Siden 1974 har aksjonen samlet hele nasjonen gjennom en hel søndag" skriver vi på lederplass.

Hva er det som får 100.000 nordmenn til å ta beina fatt en søndag i året for å gå med bøsser og samle inn penger til formål, gjerne langt borte? Hva er det som gjør at nesten hver og en av oss åpner lommebøkene og gir penger til innsamlinger som tv-aksjonen?

De siste årene har det kommet stadig flere innsamlingsaksjoner. Mange av dem profileres gjennom tv-programmer med kjente artister og idrettsstjerner som oppfordrer oss til å gi, eller bli faddere. Ved store naturkatastrofer stiller vi opp og gir så det monner. Størst er fortsatt tv-aksjonen på NRK. Siden 1974 har aksjonen samlet hele nasjonen gjennom en hel søndag med tv-sendte reportasjer som rører ved hjerterota, krydret med musikkinnslag, karismatiske programledere og studiogjester, og spenningen rundt hva som vil stå på den store sjekken fra statsministeren på slutten av kvelden. Tv-aksjonen har blitt verdens største innsamlingsaksjon, og den fortsetter å engasjere.

Forklaringen på dennes og de andre innsamlingsaksjonenes brede appell kan være, som flere av dem vi har snakket med om tv-aksjonen opp gjennom årene sier, at vi har det stadig bedre her i landet. De fleste av oss har så vi klarer oss, og enda litt til. Da føles det godt å kunne gi litt «av vår overflod», både av penger og fritid, til dem som ikke har det like godt. Det er en grunnleggende dugnadsholdning i det norske folk, som går langt tilbake. Det er nok å nevne alle dem som daglig står på for at «Frivillighets-Norge» skal gå rundt.

Likevel må det være lov til å reflektere over om det er andre forklaringer på engasjementet. Hva med behovet for å «kjøpe» oss bedre samvittighet. I tilfellet er det en mer egoistisk tankegang som ligger bak.

Vi ser at temaene for aksjonene gir utslag. For eksempel skilte det 100 mill. mellom «Miljø for livet» i 1996 og Kreftforeningen i 1997. Beløpet sank med 50 mill. fra UNICEFs aksjon i 2007, til Blå Kors i 2008.

Vi mener ikke å sette tv-aksjonens mottakerorganisasjoner opp mot hverandre. Alle dem som har fått aksjonen opp gjennom årene gjør et veldig viktig arbeid på sine felt. Flyktninghjelpen er ikke noe unntak. Dette er femte gang organisasjonen har aksjonen. Vi oppfordrer alle som kan om å melde seg som bøssebærere til aksjonsdagen 24. oktober!

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere