RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

LEDER: Holtet til besvær

Utviklingen av Holtet har vært et gjennomgangstema i Nordstrands Blad i svært mange år. Nordstrands Blad har på lederplass fulgt saken tett, og ment mye underveis. Det har også veldig mange andre gjort, på våre debattsider og i reportasjer. Holtet var det viktigste senteret i tidligere bydel Ekeberg/Bekkelaget, på lik linje med Sæter i Bydel Nordstrand og Lambertseter i Bydel Lambertseter. At de tre områdene nå er slått sammen i Bydel Nordstrand endrer ikke viktigheten av å ivareta hvert enkelt områdes særpreg.

Vi trodde lenge på prosessen der lokalsamfunnene ble dratt med i prosessen rundt Sæter og Holtets fremtid. I ettertid mener vi det samme som veldig mange andre, at alle møter og innspill var spor i sand. Nå er alt vasket bort. De som nå kjører prosessene har et ganske annet fokus enn dem som bor på Holtet. Villaer rives, nye komplekser vokser frem. Uten at vi ser helheten.

Vi er ikke alene om å savne den. Petter Vogt skrev for en tid tilbake at han som tidligere eier av Kongsveien 104 søkte om å få bebygge parkeringsplassen nord for kinoen. Han ble effektivt stoppet med krav om grøntareal, parkering, bare tre etasjer samt bekostning av miljøvei og trafikkanlegg. Dette i skarp kontrast til det som nå godkjennes, skrev Vogt. Han forstår ikke hva han gjorde galt. Flere andre stiller liknende spørsmål, som for eksempel Knut Jacobsen og Elen Roaldset. Hvor ble det av den demokratiske påvirkningen vi var lovet? Hvor er hensynet til grøntområder, lekeplasser, gangveier, veier, ja i det hele tatt en god infrastruktur?

Bård Folke Fredriksen sier til Nordstrands Blad at Holtet kommer til å bli fint når det tar mer form. Og viser til hvor bra det er blitt på Røa og Vindern. Og ja, Røa er blitt noe helt annet. Livligere og penere. Men trafikken er blitt om mulig enda verre. De fleste, inkludert byråd Folke Fredriksen, er enige i at trafikken på Holtet blir en utfordring. Det finnes et bystyrevedtak om at det skal foretas en trafikkanalyse. Et luftig løfte.

Vi er ikke overbevist om at forvandlingen av Holtet bør fortsette med dagens fart. Innbyggerinitiativet ønsket en pause. Oslo kommune har tradisjon for å vingle og snu i store prosjekter. Hva med å snu her!

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere