RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

LEDER: T-bane i vinterland

Tre av ti t-baner var mer enn tre minutter forsinka i 2009, viser tall fra samferdselsetaten. SVs Andreas Behring reagerer på disse tallene i dagens avis, og han er neppe den eneste som sperrer opp øynene over slike tall. Det betyr at pendlere som bruker t-banen til og fra jobb hver dag i snitt opplever forsinkelser oftere enn annenhver dag.

Heldigvis kan Bjørn Rydmark i Oslo T-banedrift berolige t-banereisende groruddøler med at det bare er to prosent av avgangene som er mer enn fem minutter forsinka. Det er en gledelig oppmuntring, selv om man selvsagt skulle ønske at t-banens passasjerer slapp disse irriterende ekstraminuttene som i verste fall forkludrer planer om overgang til andre ruter. Mer alvorlig er det at to prosent faktisk er et stort antall avganger. Og når man legger til de innstilte avangene, er det mange passasjerer som har ventet for lenge i året som har gått.

Rydmark peker på vinteren som en årsak til forsinkelsene. Og vi har forståelse for at kulda denne vinteren har skapt mer trøbbel enn normalt. Men forrige vinter var det snøen som skapte problemer, og klimaekspertene advarer om at vi kan vente oss mer ekstremvær i tiden framover. Det er på dager med snø, kulde og luftforurensing at folk blir oppfordret til å la bilen stå. Da er man mer enn noen gang avhengig av å ha et kollektivtilbud som fungerer. Det bør ikke komme som noen overraskelse at det er vinter i Oslo, og det er underlig at det er de nye t-banevognene som svikter i kulda. Vi håper Oslo T-banedrift presser på sine leverandører for å få tog som talker kulda i tiden framover.

Ruter og Oslo T-banedrift skal ha ros for oppgraderingsarbeidet de gjør på linje 1 og linje 3, samt på linje 5 i Groruddalen. Her legges grunnlaget for et bedre tilbud i tiden framover. At de ansvarlige for kollektivtransporten samtidig satser høyt med for eksempel utbygging av t-baneringen, i stedet for å bare vedlikeholde dagens tilbud, er postivt. Det må være lov å sikte høyt med kollektivtransport.

Og her skal Andreas Behring også ha ros for å være løsningsorientert. Han ønsker å få med alle partiene på et krafttak for t-banen. Sånt er det lett å si seg enig i!

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere