RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Lars Ole Ørjasæter har ti piggdekkoblater han ikke har bruk for, fordi det er vanskelig å finne rett informasjon på nettsiden til kommunen.
Lars Ole Ørjasæter har ti piggdekkoblater han ikke har bruk for, fordi det er vanskelig å finne rett informasjon på nettsiden til kommunen.

Lite brukervennlig

Piggdekkoblater har skapt hodebry for Lars Ole Ørjasæter fra Høyenhall. Dette er et ekstremt system, sier han.

HØYENHALL: Da bilen til Høyenhall-mannen måtte på verksted, lånte han en bil for den korte stunden. Bilen hadde piggdekk og Ørjasæter ville følge kommunens regler om piggdekkavgift. Han gikk derfor inn på Samferdselsetatens nettside piggav.no for å få vite hvordan han kunne skaffe seg oblater.

Nettsiden man kommer til lar deg bestille dagsoblater, men du kan minimum bestille ti stykker. Det er ikke summen på 300 kroner det er snakk om, men prinsippet. Nettsidene til kommunen er såpass lite brukervennlige at jeg måtte grave en stund for å finne fram til de alternative mulighetene. I ettertid har jeg funnet ut at man kan kjøpe oblatene enkeltvis og også å betale via sms.

Tungvint og dyrt

Han reagerer også på at piggdekkoblatene blir sendt på en tungvint og dyr måte.

Du får raskt en e-post med faktura, men den må betales i nettbank. Når betalingen er registrert, sender de deg oblatene rekommandert! Det sendes slik fordi det har vært problemer med tyverier, fikk jeg opplyst. Pass og bankkort sendes med ordinær post, og passet ligger i en så spesiell konvolutt at det ikke er tvil om hva som ligger inni. Men piggdekkoblatene må etaten sende rekommandert, og selv betale nesten 100 kroner for utsendelsen. Underlig, sier Ørjasæter.

Han legger til at rekommanderte sendinger også tar lengre tid fordi man må på et postkontor for å hente forsendelsen.

Alle de dagene jeg ventet på oblatene, kunne jeg egentlig ikke kjøre bilen uten oblatene i hånda, men jeg tok sjansen og kjørte med fakturaen i bilen, som bevis på at jeg hadde betalt og bare ventet på å få dem i posten. Dette er et tungvint system for bare 300 kroner.

Nå sitter Ørjasæter med ti piggdekkoblater han ikke har bruk for. De kom nemlig ikke i posten før han hadde levert tilbake bilen han hadde lånt. og ubrukte dagsoblater refunderes ikke.

Hele ordningen virker veldig upraktisk. Hvorfor kunne det ikke holde med en kvittering om at man hadde betalt, som man kunne skrive ut og legge i vindusruten? undrer han.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere