RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Grünerløkka SV er skuffet over regjeringens statsbudsjett og etterlyser mer satsing på T-bane og kollektivtransport.
Grünerløkka SV er skuffet over regjeringens statsbudsjett og etterlyser mer satsing på T-bane og kollektivtransport. Foto: ILLUSTRASJON: RUTER

Løkka SV peker på «viktige prosjekter som vil forandre hverdagen til Oslos befolkning»

Grünerløkka SV er glad for et SV har sikret en ekstra milliard til jernbanen og at det bevilges mye mer til vedlikehold enn hva tidligere regjeringer har gjort. Dette hadde ikke skjedd uten SV. Men det store løftet uteblir. Grünerløkka SV ønsker nå et skikkelig krafttak for kollektivtrafikk rundt de større byene.

Oslo og landets største byer vokser fort. Bare Oslo alene vil, ifølge SSB, vokse med mellom 10.000 og 11.000 innbyggere de neste årene. Men den faktiske veksten de siste årene har vært nærmere 12.000 til 16.000 nye Oslo-borgere årlig.

Kollektivtrafikken må ta det meste av denne veksten, ellers vil miljø- og køproblemene i byene øke dramatisk, med betydelige framkommelighetsproblemer både for næringslivet og privatpersoner. Grünerløkka SV vil ha en kraftig storbysatsing på kollektivtrafikk med en tredobling av bevilgningene til prosjekter rundt og i de større byene frem mot 2030. Vi er redde for at innbyggerne i sentrumsbydelene snart vil drukne i biler, trafikkstøy og forurensning.

Kollektivløft er nøkkelen til en rettferdig boligpolitikk. I Oslo ble det i fjor igangsatt bygging av bare 1.560 boliger, mens befolkningen økte med 5.775 innbyggere bare i første kvartal, noe som i år kan tilsi en befolkningsvekst på rundt 20.000 mennesker. Fortetting og befolkningsvekst skaper press på både miljø og økonomi i Oslo. Eiendomsmeglerbransjen har i det siste pekt på at en sterkere satsing på infrastruktur i storbyregioner vil gjøre flere områder attraktive for både boligkjøpere og boligbyggere. Dette vil lette presset på storbyene og gjøre det mulig for de som ikke har råd eller lyst til å bo i sentrum av byene til å komme seg raskt til og fra jobb.

Regjeringen har med statsbudsjettet valgt å fastholde dagens bevilgninger nesten uendret. Den forventede trafikkveksten skjer hovedsakelig innen bruk av privatbil, noe som koster samfunnet 24 milliarder kroner årlig (Urbanet Analyse). Kostnadene vil bli vesentlig lavere om man velger et bevilgningsnivå der kollektivtransport tar det meste av trafikkveksten.

Investeringer i velfungerende, attraktive kollektivsystemer i og rundt de store byområdene vil:

* Kutte drastisk i byenes klimagassutslipp

* Fjerne betydelige, uproduktiv tid i trafikkøer for arbeidstakerne

* Føre til større og mer velfungerende arbeidsmarkedsregioner rundt byene

* Frigjøre plass på veiene til annen nyttetrafikk

* Kunne håndtere den ventede trafikkøkningen til lavest mulige kostnader

* Redusere helseplager som følge av lokal luftforurensning

* Minske presset på grøntarealer og boligmarkedet i byene

For å få til det løftet som kollektivtrafikken i Oslo trenger, må det snarest bevilges penger til noen viktige prosjekter som vil forandre hverdagen totalt for Oslos befolkning og pendlere rundt Oslo. Grünerløkka SV ønsker at:

* En ny T-banetunnel gjennom Oslo sentrum som åpner for tredobling av dagens t-bane trafikk.

* Ny t-banelinje til Fornebu med mulighet for forlengelse til Nesodden.

* Forlengelse av T-banen til Ahus og Rykkinn og tverrforbindelse mellom Økern og Furusetbanen.

* Ny sentrumstunnel for jernbanen for økt kapasitet gjennom Oslo.

* Gjøvikbanen oppgraderes ved at det nedenfor Åneby legges en ny, moderne trasé med tilknytning til Grorud via Stovner. Traseen gjennom Nittedal tilpasses utbyggingsmuligheter, eventuell miljøby. Nåværende trasé nedenfor Kjelsås kan eventuelt inngå i et fremtidig trikkenett.

* Kongsvingerbanen Lillestrøm-Årnes/Kongsvinger. Utbygging av dobbeltspor for økt frekvens og kapasitet.

* Follobanen. Fortgang i utbygging av høyhastighetstunnel til Ski og dobbeltspor videre til Moss og Mysen.

* Hurumbanen bygges ut. Dette er en forlengelse av Spikkestadlinjen med utbygging av dobbeltspor for økt frekvens og kapasitet. i samspill med ny baneinfrastruktur på begge sider av fjorden i området Røyken/Hurum/Frogn/Ås/Ski.

Kay Asbjørn Schjørlien
Miljøpolitisk ansvarlig i Grünerløkka SV

 

LES MER OM STATSBUDSJETTET:

 - Et dyrefiendtlig statsbudsjett

Velferdsalliansen: – Vi er litt skuffa, Jens!

Changemaker: – Litt som å pisse i havet

Mer til skoler, barnehager og politi

Opposisjonen er ikke imponert

Mer penger til tog

På facebook mener Stoltenberg dette

Redd Oslo Nye Teater må legge ned

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere