RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Lærere sier rungende nei

8 av 10 lærere sier nei til innføring av karakterer i barneskolen, i følge ny undersøkelse.

OSLO: Flere enn 8 av 10 barneskolelærere vil ikke ha karakterer fra 5. trinn, viser en undersøkelse utført av Respons på oppdrag fra Utdanningsforbundet.

Del på Facebook

Lytt til lærerne

Hovedfunnene i undersøkelsen er at 81 prosent sier nei til skriftlige karakterer fra 5. klasse.

85 prosent mener at skriftlige karakterer vil virke demotiverende på faglig svake elever.

Bare 20 prosent tror at skriftlige karakterer vil øke elevenes motivasjon og læringslyst.

– Mitt råd til politikerne er følgende: Lytt til lærerne, de er tettest på elevene og vet hva som er best for dem. De vet at tallkarakterer har svært liten verdi for barn, og at det kan virke negativt på læringen og læringsmiljøet, sier leder Mimi Bjerkestrand i Utdanningsforbundet på eget nettsted.

Tilpasset tilbakemelding

Bjerkestrand mener dyktige lærere som gir elever tydelige tilbakemeldinger og målrettet oppfølging er viktig for læringen.

– Vi er opptatt av at elevene skal ha gode tilbakemeldinger på arbeidet sitt. De skal være konkrete, spesifikke og tilpasses elevenes faglige nivå og personlige egenskaper. En karakter sier ikke annet enn hvor de står på en generell skala, og har i seg selv minimal veiledningseffekt, forklarer hun.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere