RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Byrådsleder Stian Berger Røsland og Holmlia-beboer og lokalpolitikler Ståle Hagen vil aksjonere for å beholde ekspressbussen 80E fra og til Holmlia.
Byrådsleder Stian Berger Røsland og Holmlia-beboer og lokalpolitikler Ståle Hagen vil aksjonere for å beholde ekspressbussen 80E fra og til Holmlia. Foto: Foto: Arne Vidar Jenssen

Må få beholde ekspressbussen

For et drøyt halvår siden startet beboeraksjonen for ekspressbussen fra og til Holmlia, og etter påske ble den realisert. Nå kan tilbudet bli borte igjen.

HOLMLIA: Elendig offentlig kommunikasjonstilbud mellom Holmlia og sentrum førte til at Eli Bjørneby og Tone Hermansen satte i gang underskriftskampanjen for hyppig ekspressbussdrift. På en måned samlet de omkring 3.500 underskrifter. Og de ble fulgt opp med politisk velvilje slik at det 11. april ble ny rutetabell for 80E-bussen.

– Dette har blitt et mye brukt alternativ for å komme seg til byen, sier Ståle Hagen. Han bruker bussen daglig for å komme mellom Holmlia og sentrum.

Og det er ikke bare lokalt det nå reiser seg frustrasjon over at den populære bussruten kan bli lagt ned. Også byrådsleder Stian Berger Røsland har varslet at han vil forfølge saken.

Mister statlige midler

Årsaken til at denne mye brukte bussruten nå kan bli borte igjen, er at staten varsler at Oslo får sterkt reduserte tilskudd til kollektivtransport.

– I år har vi fått 80 millioner. Nå varsler samferdselsdepartementet at neste tildeling bare blir på 20 millioner, og da sier det seg selv at det blir betydelige innstramminger.

Og dette vil altså gå ut over 80E-bussen som er en ekspressbuss.

– Oslo har størst økning i kollektivbruk, og det skyldes at vi har jobbet målbevisst helt fra år 2000, sier Stian Berger Røsland. – Ingen forstår at vi derfor skal få redusert tilskudd. Bare Arbeiderpartiet her i Oslo støtter moderpartiet, men det er de vel nærmest forpliktet til.

Økt bilbruk

– Om Oslo får en så sterk reduksjon i tilskudd, hva kan det få av konsekvenser?

– Ja, da blir tilbudene i Oslo redusert, og dette vil altså blant annet går ut over Holmlia-bussen. Jeg er redd dette vil føre til økt bilbruk.

– Men toget?

– Jo, det er sikkert et bra tilbud, men det forutsetter at det går. Alle på Holmlia vet hvor ustabilt det har vært. Derfor ble ekspressbuss-tilbudet så godt mottatt.

Aksjon

Byrådslederen og veldig mange andre er nå i feriemodus.

– Men med en gang byen begynner å komme i normal gjenge igjen, vil jeg aksjonere, sier han.

– Jeg vil ta kontakt med politikerne på Oslo-benken i Stortinget. For det er jo ikke bare 80E-bussen det reduserte tilskuddet (belønningsmidler) vil få konsekvenser for. Oslo er gode på å jobbe for bedre kollektivtilbud, og da kan vi ikke miste belønningsmidlene. Det er jo som å gi med den ene hånden og at tilbake med den andre.

Lokal reaksjon

– Når dette blir kjent på Holmlia, blir det lokalt raseri, sier Ståle Hagen.

– Vi har sett at punktlighet fører til økt bruk. Derfor må vi få beholde bussen.

– Toget er bra om det går, men folk føler utrygghet ved det. Kommer jeg frem i tide? spør mange seg. Det "nye" busstilbudet har vist at det lille ekstra er av stor betydning.

Det har ikke lykkes Nordstrands Blad i den stille sommertiden å en kommentar fra de to som i vinter startet beboeraksjonen på Holmlia.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere