RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Falck melder om den travleste påsken på mange år.
Falck melder om den travleste påsken på mange år.

Mange skiftet dekk for tidlig

Påskesnøen kom overraskende på mange. Særlig for de som brukte finværet i første del av påsken til å bytte til sommerdekk.

OSLO: Vinteren har gjort et uventet comeback i store deler av landet. For Falck resulterte det i den travleste påsken på mange år.

Fra skjærtorsdag hadde vi fullt opp. Mange av oppdragene våre besto i å bistå folk som hadde skiftet til sommerdekk. Bare i østlandsområdet og i Agder-fylkene hadde vi flere hundre slike assistanser, sier avdelingssjef Irene Røsholt ved vaktsentralen til Falck.

Falck måtte blant annet hjelpe bilister som rett og slett sto værfaste hjemme.

UP stopper ikke

Det er påsken som bestemmer når piggdekkene skal av. I loven heter det at de ''ikke må brukes første mandag etter 2. påskedag''. I år blir det 31. mars.

Men det er viktig å merke seg at loven også sier at den datoen ikke gjelder dersom føreforholdene tilsier fortsatt bruk. Vi oppfordrer derfor folk til å vente med piggdekkskiftet, sier Røsholt.

Utrykningspolitiet (UP) kommer ikke til å stanse deg dersom du kjører med piggdekk på vei til hytta de nærmeste ukene.

Man skal først og fremst kjøre etter forholdene, det er sånn regelverket er tenkt å fungere. Og det ser til ut å bli ganske vinterlige forhold en stund til framover, så behold piggdekkene på, sier Odd Reidar Humlegård i UP.

UP er mer opptatt av dekkvaliteten til bilister enn frister for skifte av piggdekk, understreker UP-sjefen.

Lunefull måned

Mars er kanskje den mest lunefulle måneden for bilførere. Vår erfaring er at vinteren alltid gjør en overraskende retur, med snøfall eller slapseføre, sier Irene Røsholt i Falck.

Fra torsdag og ut påsken hadde Falck mer enn 6000 oppdrag, de fleste sør for Trondheim. Biler som satt fast eller sto i grøfta utgjorde godt over halvparten av oppdragene.

Men Falcks folk fikk også mye å gjøre på fjellet.

Den voldsomme kulda mange steder gjorde at bilene rett og slett ble frosne. Konsekvensen ble startvansker på grunn av flate batterier, frosne kjølesystemer eller elektriske feil, sier Røsholt.

(Newswire)

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere