RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Jake Gyllenhaal og Gemma Arterton finner tonen i actioneposet «Prince of Persia», som slippes på DVD 22. september.
Jake Gyllenhaal og Gemma Arterton finner tonen i actioneposet «Prince of Persia», som slippes på DVD 22. september. Foto: Alle foto: Filmweb

Maskinen Gyllenhaal

Stjerneregissøren Mike Newell (68) forvandlet Jake Gyllenhaal (29) til en actionhelt.

Han ble stjerne med «Fire bryllup og en gravferd» (1994). Og han tok en Hollywood med «Donnie Brasco» (1997) og «Mona Lisa Smile» (2003).

Karaktertest

I 2005 var han den første britiske regissøren som fikk tukle med Harry Potter. Det er en mildt sagt variert filmografi Michael Cormac Newell har på samvittigheten.

– Noen mennesker blir sinte av sånt. De spør meg: «Hva er greia? Hvem er du egentlig?», sier han lattermildt.

Han sitter på et hotellrom i hjembyen London med brillene på snei.

– Men jeg tror ikke de ser godt nok etter. Jeg lager nemlig den samme filmen hver gang. Det dreier seg om en fin, interessant rollefigur som havner i en skikkelig knipe. Det er en test av karakter.

Eventyrblanding

Nå har Newell levert eventyrblandingen «Prince of Persia», som slippes på DVD og Blu-ray 22. september. Historien foregår på 500-tallet.

Kongsemnet Dastan (Jake Gyllenhaal) leter etter supervåpenet «Tidens sand». Når vakre Tamina (Gemma Arterton) slutter seg til jakten, oppstår søt musikk – og bråk i form av en olm Sir Ben Kingsley.

– Jeg håper det er blitt et stykke stor og tøff underholdning. Jeg tenkte jeg ville være i stand til å gjøre det litt sprekere og barskere ved å sette fart i både personene og situasjonene. Jeg tror det var derfor jeg fikk jobben.

Irak-krigen

– Det handler om våpen som ikke nødvendigvis finnes – hva prøver du å fortelle oss?

– Da manuskriptet ble skrevet, var Irak-invasjonen den viktigste nyhetssaken. Hvem skulle vi tro på – Blair, Bush eller Hans Blix? Jeg tror de fleste stolte på Blix.

– Det som er utrolig, er at nesten alle har glemt det i dag. Det er noen ganske få år siden, og nesten ingen husker hva som skjedde.

Kampmaskin

– Hvordan fikk du Gyllenhaal til å bli så diger?

– Det fulgte naturlig av all treningen han måtte gjennom. Rustningen hans var minimal, så mye av ham ville være synlig. Hvis han hadde vært slank og sped, ville illusjonen bli brutt.

–  Han måtte framstå som en formidabel maskin, ellers ville kampsekvensene mistet sin effekt. Jake var fantastisk. Jeg kjenner familien hans og har fulgt ham hele veien, sier Newell.

Han var usikker på om Gyllenhaal hadde en actionhelt i magen.

– Han jobbet stumpen av seg for å overbevise her.

3D-skeptisk

– Det var ikke en tabbe å droppe 3D-effektene?

– Nei, hvordan skulle vi rukket det? 3D ble oppfunnet 27. november i fjor. Det eksisterte ikke før det.

– Du kunne konvertert det ferdige resultatet?

– Vel, da må du sende filmen din til garasjen til en fyr i Sør-Korea. Tre måneder senere får du den igjen: «Der har du kunstverket ditt.»

–  Nei, det James Cameron gjorde med «Avatar» – enten han er sprø eller visjonær – var å bygge ting fra grunnen. «Avatar»-scenen jeg husker best, er den der støvet faller fra trærne. Sånt må du planlegge fra begynnelsen.

Millionsluk

Ikke for det: Newell skal ha svidd av 200 millioner dollar på «Prince of Persia». Likevel hadde han ønsket seg mer å rutte med.

– Alle starter med små filmer hvor det ikke er nok penger. Sånn fortsetter det når du kvalifiserer deg videre, fordi ideene dine alltid er større enn lommeboka.

– Kunne du laget en liten film igjen?

– Ja, jeg har faktisk flere i sekken.

Newell retter på brillene og smiler.

– Har du lyst til å se dem?

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere