RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

 
 

Masseimporterer bussjåfører fra Øst-Europa

Det siste året har Unibuss på Alnabru hentet rundt 100 sjåfører fra Slovakia. I år regner de med å hente hundre til.

ALNABRU: Busselskaper i Oslo og Akershus masseimporterer sjåfører fra Øst-Europa, ifølge NRK Østlandssendingen.

Raskt ut i trafikken

Opplæringssjef i Unibuss, Anne Lise Stølan, kan fortelle at sjåførene gjerne kommer i grupper på seks til ni stykker om gangen.

- Vi har hentet omtrent 100 nå, og vi fortsetter å håper å få tak i 100 til iløpet av 2008, sier Stølan til Østlandssendingen.

Videre forteller hun at de gjennomgår ti ukers språkkursi Bratislava før de kommer til Norge. Deretter tar det fire - fem uker til alle papirer er i orden og sjåførene er ute i trafikk.

- Lett å kjøre feil

At sjåførene skal bak rattet etter få uker i Norge, skaper utfordringer. Språket sitter ikke, og når man skal lære tolv nye ruter på seks uker, er det lett å kjøre feil, forteller Milos Masjik.

- I går svingte jeg feil vei, sier Masjik til NRK Østlandssendingen.

Unibuss henter sjåførene gjennom et rekrutteringsselskap i Bratislava, som finner erfarne sjåfører som vil til Norge. Andre busselskaper, blant annet Norgesbuss og Nettbuss Bærum skaffer arbeidskraft på lignende vis.

Mangler arbeidskraft

Importen av sjåfører startet for fullt på slutten av 2006. Da klarte ikke Unibuss lenger å finne nok kvalifiserte sjåfører i Norge.

- Vi ser det som en helt naturlig utvikling. Det er et stramt arbeidsmarked i Norge. Vi har en historisk lav ledighet og må tilbake til tidlig på 80-tallet for å se en like lav ledighet, sier direktør for arbeid og aktivitet i NAV, Erik Oftedal til Østlandssendingen.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere