RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Matombringing på Nordstrand

Nordstrands Blad har den siste tiden brukt mye spalteplass på matombringingen som frivillige ved Nordstrand eldresenter utfører.
Sist ute er Reidun Rodar som i denne avisen 25. mai blant annet hevder at: "slike som Ulf Stigen har rasert våre tilbud."
Nordstrand eldresenter har i lang tid hatt et meget godt tilbud til eldre i "gamle" bydel Nordstrand. I mange år har senteret i Poppelstien fått kr. 200.000,- pr år, i tillegg til ordinær støtte, for blant annet å organisere matombringing til eldre i bydelen.
I mars forelå et forslag fra bydelens administrasjon om å legge ned ett av bydelens fire eldresentre, Bekkelaget seniorsenter i Holtveien. Et samlet bydelsutvalg ønsket derimot fortsatt å beholde alle fire eldresentrene i bydelen, men mener at eldresentrene må skaffe en større del av inntektene selv. Dette overlater vi til sentrene selv å organisere. Det kan for eksempel gjøres ved salg av varer og tjenester, gaver eller brukerbetaling. Andre steder i byen betaler de eldre en årsavgift på kr. 300,-. Personlig synes jeg ikke dette er en ublu sum for ett års medlemskap. For å sette det litt i perspektiv: Ungdom betaler inngangspenger for klubbaktiviteter, en kinobillett koster nærmere 100 kroner, mens en teater- eller konsertbillett fort kommer over 300 kroner.
Når det gjelder det konkrete tilfelle med matombringing, så har jeg som BU-leder fått flere henvendelser fra både frivillige og andre som ønsker å opprettholde tilbudet. Som ombudsmann for bydelens befolkning har jeg tatt disse oppfordringene på alvor. Jeg har derfor den siste tiden hatt møter med bydelens ledelse og leder av eldresenteret for å prøve å finne en løsning. La meg understreke at alle eldre som har behov for utkjøring av varm mat og tilrettelegging/hjelp til måltider, selvfølgelig fortsatt skal få dette, uavhengig hva som skjer i lokalene i Poppelstien. Dette sørger bydelens hjemmetjeneste for.
Lederen av senteret foreslår å fortsette med å kjøre ut frossenmat en gang pr uke. Jeg synes ikke dette er en fullgod løsning, og jeg fastholder det jeg tidligere har hevdet, at det umulig kan koste kr. 200.000,- å administrere matombringingen i samme omfang og kvalitet som tidligere. Jeg har i denne sammenheng fått tips om at eldresentre driver med den samme tjenesten til kostnader ned mot kr. 0,-(!).
Et eldresenter i byen har utkjøring av varmmat hver dag, de har også flere kjøreruter enn Nordstrand. Et datasystem håndterer matombringings-tjenesten, med alle de funksjoner som dette medfører. Da må en riktignok benytte seg av frivillige til å bruke systemet, men siden det finnes klare rutiner, både manuelle og automatiserte, på hva som skal gjøres, har dette gått svært bra. Erfaringsmessig trenger de frivillige en del opplæring og oppfølging den første tiden, men deretter går det hele av seg selv. Nordstrand eldresenter har også datasystemet, men de har ikke tatt hele systemet skikkelig i bruk.
Jeg skal følge opp dette og håper at det lar seg gjennomføre på Nordstrand. Hvis dette fungerer, kan muligens andre eldresentre i vår bydel adoptere denne løsningen?
Bydelen har store økonomiske utfordringer i tiden som kommer. I så måte er kanskje kr. 200.000,- et lite beløp. Men i denne saken kan vi opprettholde og kanskje utvide et tilbud. Dette viser at vi av og til må titte over bydelsgrensene for å organisere og utføre tjenester annerledes. Kanskje kan dette være et eksempel til etterfølgelse når bydelsutvalget om en uke skal revidere budsjettet for 2005?

Ulf Stigen (FrP),
BU-leder Nordstrand

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere