RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Helt ny sier Mazda, men egentlig snakker vi om en oppgradering og klar forbedring av kompakte Mazda3.
Helt ny sier Mazda, men egentlig snakker vi om en oppgradering og klar forbedring av kompakte Mazda3.

Mazdas nye folkebil

Mazda3 er en klart undervurdert bil. Utpå sommeren kommer den i sterkt forbedret versjon. Kan det endre situasjonen?

Historien om Mazda3 i Norge går helt tilbake til 1977.

Eventyret startet som Mazda 323 - og bakhjulsdrift - før bilen i 1981 begynte å trekke på forhjulene. I 2004 endret Mazda navnet til Mazda3 og gjorde den til en halvbror av Ford og Volvo. Ford eide inntil nylig en tredel av Mazda.

I et halvt tiår, fra tidlig i 1980-årene, var Mazdaen en av bestselgerne i Norge. Siden har kompaktbilen glidd sakte inn i en skyggetilværelse.

Men for Mazda - med hjemmehørighet i Hiroshima - er Mazda3 bestselgeren som de spytter ut rundt 400.000 av hvert år på verdensbasis. Her i Norge lover importørdirektør Karianne Westby å gjøre alt for å løfte nye Mazda3 fram i lyset som en verdig konkurrent for klassens storselgere.

Hva slags bil snakker vi om?

Kombi med fem dører, samt sedan med fire dører. Heller ikke denne gang dukker Mazda3 opp som stasjonsvogn. Bilen bygges fortsatt over samme lest som Ford Focus og Volvo C30/S40/V50, men har gjennomgått store designmessige endringer og kvalitetsforbedringer.

Mazda3 selges med firehjulsdrift i Japan, men 4x4 planlegges ikke for Europa-modellene slik de hadde tidlig i 1990-årene.

Hvordan er den å kjøre?

Vi har ikke kjørt bilen ennå, men Mazda lover betydelige forbedringer i komfort og styring. Også forgjengeren kjørte bra.

Hva er under panseret?

Motorprogrammet slankes i bunnen (84 hk forsvinner), men økes på toppen med noe nye dieselslurpere. Dette er et forløpig motorutvalg:

Effekt Moment Forbruk CO2/km* Toppfart
1,6 l/105 hk (B) 145 Nm 0,63 l/mil 149 gram 184 km/t
2,0 l/150 hk (B) 187 Nm 0,77 l/mil 183 gram 205 km/t
1,6 l/109 hk (D) 240 Nm 0,45 l/mil 119 gram 185 km/t
2,2 l/150 hk (D) 360 Nm 0,54 l/mil 144 gram 205 km/t
2,2 l/185 hk (D) 400 Nm 0,56 l/mil 149 gram 213 km/t
* Dieselutgavene har naturligvis partikkelfilter.

Hva gjør den spesiell?

Ikke så mye. Dette er en bil som posisjonerer seg midt i den tøffeste bilklassen hvor en tredel av alle som kjøper ny bil befinner seg. Pris avgjør om Mazda lykkes eller ei med denne bilen.

For dem som vil betale ekstra, kan Mazda3 leveres med radarstyrt blindsonevarsling. Mazda har nå klart i liket med mange av konkurrentene å presse utslippet på en av dieselvariantene under 120 gram CO2/km.

Dette er bra, men ikke oppsiktsvekkende: Halvbror Ford Focus og Volvo C30 med samme motor (109 hk fra Peugeot/Citroën) klarer 115 gram/km.

Hva er bilens svakheter?

Så langt vurdert: egentlig ingen.

Hvem passer den for?

Alle som har behov for en kompakt bil med alminnelig gode bruksegenskaper. Mazda jobber aktivt for å gi Mazda3 mer ungdommelig appell enn erkekonkurrent Toyota Auris/Corolla.

Hva koster den?

Ikke avgjort, men dagens Mazda3 prisstarter rett under 200.000 kroner med en 1,4 liters motor (yter 84 hk) som ikke videreføres. Glem likevel den prisen. Spørsmålet er naturligvis hvor langt Mazda våger å legge seg over 200.000 kroner når rimeligste VW Golf prises fra 208.500 kroner og Toyota Auris fra 215.400 kroner.

Konkurrenter?

Alle andre kompaktbiler. Disse er de viktigste: VW Golf, Toyota Auris/Corolla, Ford Focus, Nissan Qashqai, Peugeot 308, Opel Astra og kanskje Volvo S40.

Når i Norge?

Tidligst i mai, kanskje ikke før i juni.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere