RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Med livet som innsats

Når Kirsten Njøten og Marit Rensvold krysser Ytre Ringvei etter en handletur på Tveita senteret, er det med livet som innsats. Men nå kan det bli gangbro over den traffikerte veien.

Tveita/Hellerud: Det synes jeg er kjempefint med en gangbro. Vi handler her på Tveita senteret og det er lettere for oss å gå over veien her enn å gå helt rundt til fotgjengerovergangen på brua. Men i 15-tiden tør vi ikke, da er det for mye trafikk, og det blir med livet som innsats, sier Kirsten Njøten og Marit Rensvold.
De er begge pensjonister bosatt på Hellerud, og Lokalavisen møter dem i det de skal krysse Ytre Ringvei ved Tveita senteret.
Det er formiddag så trafikken er ikke på sitt mest hektiske, men de to kvinnene må ta beina fatt i det de krysser begge kjøreretningene på vei hjem.

Trafikkfelle

I Oslo-budsjettet 2006 er det satt av midler til å starte prosjekteringen for en gang- og sykkelbro over Ytre Ringvei ved Haugerudhagan og Gunnulvs vei. Byråd for miljø og samferdsel, Peter N. Myhre (FrP) forsikrer om at behovet er noe som nå er registrert hos politikerne.
Det var faktisk et innbyggerinitiativ for et halvt år siden som gjorde oss oppmerksomme på situasjonen. Deres inititiativ ble henlagt i bystyret, men personlig synes jeg ideen er god og at behovet er tilstede. Nå som politikerne har blitt gjort oppmerksomme på situasjonen, ville det vært pinlig for oss hvis det nå skjedde en alvorlig ulykke, forteller Myhre.

Stor fart

Bilene på Ytre Ringvei skal egentlig holde 60 kilometer i timen, men på den oversiktelige og gode veien, er det mange bilister som trykker litt for hardt på gasspedalen.
I den tiden Lokalavisen og Myhre er ved veien, er det mange fotgjengere som går over veien, og bilister som må sakke på farten. Men hadde de kjørt litt fortere kunne situasjonen fort blitt farlig.
Denne veien var egentlig regulert som en firefeltsvei med motorveistandard, da den ble bygget på 60-tallet. Det blir nok aldri aktuelt, men veien er samtidig av så høy standard at vi må ta forbehold i at flere bilister kjører fortere enn fartsgrensen på 60 kilometer, og det oppstår lett farlige situasjoner, sier Myhre.
Med en gangbro kan vi kanalisere fotgjengerstrømmen, og de fleste som krysser veien her er nok på vei til Tveita senteret.

Bygging i 2007

Det er prosjekteringsfasen det er satt av midler til i denne omgangen, men Myhre sier at byrådet er seriøse om å gjennomføre planen.
Vi hadde jo ikke giddet å sette av så mye midler til et prosjekt vi ikke hadde tenkt å bygge, men ting som dette tar tid i samfunnet vårt. Først må prosjekteringen starte, så blir det reguleringsplaner, så vi tar sikte på å bygge broen i løpet av 2007.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere