RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Renault kommer med en flåte elbiler. Kangoo vil være den første i Norge.
Renault kommer med en flåte elbiler. Kangoo vil være den første i Norge. Foto: Alle foto: Øivind Skar

Med vannkraft på tanken

I et hav av miljøvennlig energi står Renault klar med et knippe elektriske biler.

Rik tilgang på vannkraftprodusert energi gjør Norge til et særdeles interessant land for elbilprodusenter.

Salgsjafs

Takket være fete insentiver fra myndighetene, har salget av elektriske biler eksplodert i år. Fra nesten å være usynlig i salgslistene i fjor, jafset elbilene til seg 1,4 prosent av personbilsalget i oktober, ifølge tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken.

Og på toppen troner Mitsubishi som med lille i-MiEV ikke bare feide konkurrentene av banen, men sendte produsentene av de to norske elkjøretøyene Think og Buddy til skifteretten.

Raske endringer

Men i elbilverdenen skjer endringene raskt. Den som troner på toppen i år, gjør det sannsynligvis ikke neste år. Flere produsenter kommer til, og selv om Nissan nå kjører fram Leaf som den mest interessante elbilen for det kommende året, gjør Renault det klart at deres mål er å bli både størst og best på elektriske biler i Europa.

Så selv om Renault ligger på sotteseng i Norge og gisper etter kunder, kan elektriske biler bli deres inntreden i en norsk bilverden som om få år kan komme til å se annerledes ut enn dagens.

Utvikler sammen

Du er på rett spor ved å linke Renault og Nissan sammen. De to er tilsynelatende arge konkurrenter, men sameierskap gjør dem til en gigant i utvikling av elektrisk teknologi.

Der Nissan nøyer seg med en modell som allerede er i salg i Norge, gjør Renault klar en hel elbilfamilie bestående av alt fra et motorsykkellignende kjøretøy via en småbil til familiebil, flerbruksbil og varebil.

Fleksibel

Det er nettopp personvarebilen Kangoo i elversjon (ZE) som vekker interesse i Norge. Fordi den er elektrisk, slipper den unna alle former for bilavgifter, moms og bomavgifter foruten å ha fri tilgang til kollektivfeltene. Det gjør kjøretøyet unikt fleksibelt i et Norge med mange små virksomheter med sterkt variert transportbehov.

Dette er bilen som om morgenen kan frakte barn til barnehagen, gjennom dagen fungere som praktisk, lydløs og utslippsfri varebil i næring, for om kvelden å frakte deler av fotballaget til kamp. Kangoo er også den første elbilen som kan trekke tilhenger.

Om ett år entrer Kangoo ZE Norge, sannsynligvis i tre varianter: som kort varebil med to seter, som lang varebil med to seter og som lang varebil med fem seter. Pris rundt 22.000 euro for sistnevnte (175.000 kroner pluss vinterpakke). Batteripakken leases, og i Frankrike koster rundt 150 km forsiktig kjørt rekkevidde per opplading cirka 800 kroner i måneden over tre år. Batteriprisen kan bli annerledes i Norge. Batteripakken gir 22 kWh.

Vinterpakke

Årsaken til at Kangoo ikke blir å få kjøpt i Norge med en gang den lanseres, er Renaults ønske om å gjøre den bedre egnet for norsk vinter. Da utstyres bilen blant annet med ekstra dieseldrevet varmeapparat for ikke å redusere batterikapasiteten for mye i vinterhalvåret.

Vi er blant de første som har prøvekjørt bilen, og med hånden på hjertet: Dette er som å kjøre en vanlig Kangoo. Du sitter høyt og med god utsikt til trafikken. 60 hk holder, fordi elmotoren gir 226 Nm i dragkraft.

Til 100 km/t går det helt fint selv om bilen med 650 kilo lastekapasitet og inntil 4,6 kubikkmeter lastevolum ikke akkurat egner seg i sprintløp. Over 100 km/t er det som kjent ikke lov å kjøre noe sted i Norge, så om vi forteller at det gikk heller tregt fra 115 til 130 km/t på en europeisk motorvei, så er dette mer av akademisk interesse.

Renault lanserer nå også Fluence som elbil. Dette er en firedørs personbil som neppe utstyres med nordisk vinterpakke, og derfor ikke vil være aktuell for Norge. Derimot kan småbilen Zoe være det, man da snakker vi 2013. Og i 2013 kommer en rekke elbiler til Norge, ikke minst Volkswagen Up.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere