RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

SINT: Hans Kristian Magnor er kjent blant mange langtransport-sjåfører som mannen som kjemper for en truckstop i Oslo. Han mener det er tragisk at Oslo ennå ikke har fått orden på problemet.
SINT: Hans Kristian Magnor er kjent blant mange langtransport-sjåfører som mannen som kjemper for en truckstop i Oslo. Han mener det er tragisk at Oslo ennå ikke har fått orden på problemet. Foto: Foto: Privat

Mener truckstop er et politisk ansvar

Hans Kristian Magnor fra Linderud klarer ikke å tro på løfter fra byråd Jøran Kallmyr om en truckstop i Oslo.

GRORUDDALEN: – Vi er lurt alt for mange ganger. Trailersjåfører har vært jaget vilt i hovedstaden i årtier. Noen ganger har vi fått tildelt en plass. bare for å bli jaget igjen noen måneder senere. Jeg har vært engasjert i spørsmålet om å få en eller flere truckstop i Oslo siden 80-tallet. Det er en stor skam at ingen ting har skjedd, sier Hans Kristian Magnor.

Del på Facebook

Han vet hva han snakker om. Han har vært trailersjåfør, lastebileier, og journalist i et fagblad innen transport.

LES OGSÅ: Vil stenge Mariholtet for trailere

– Jeg mener Groruddalens befolkning burde stille seg solidarisk med alle dem som kjører rundt og leter etter et sted å sette fra seg kjøretøyet. De fleste skal faktisk til en terminal i Groruddalen. De er på jobb for deg og meg, sier Magnor som nå er ute av bransjen og bor i Fredrikstad. Uten at han har sluttet å følge med av den grunn.

LES OGSÅ: – Som om vi ikke er mennesker

Må ligge i byen

– For meg er det helt feil å legge en truckstop langs E6 på Romerike. Skal vi endelig få orden på dette problemet, så må trailerne få stå i Groruddalen. Du kan ikke sende bilene ut av byen for natten for at de så skal komme tibake på morgenen. Kommer de to minutter senere enn avtalt til terminalen så får de bøter. De har ikke tid eller råd til å bli fanget i rushtrafikken om morgenen, sier Magnor.

Han tror byråden i Oslo bare er ute etter å roe ned sinte trailersjåfører med planene om en truckstop.

LES OGSÅ: Prøver å hjelpe trailersjåførene

Ny sint gerasjon

– Med jevne mellomrom truer noen med aksjoner. Men ingen klarer å organisere bransjen, og dermed fortsetter kaoset i tiår etter tiår. Hadde vi vært franskmenn hadde vi hatt stoppesteder med toaletter og bilvask og dieselfylling og dusj for lengst. Vi hadde fått oss en matbit der også, sier Magnor.

Han tror en ny generasjon med lastebilsjåfører er i ferd med å få nok av uverdige forhold i Oslo.

– Tidligere har vi hørt snakk om Ski. Og om Drammen. Nå er det altså Romerike. For meg virker dise planene like løse og useriøse som det vi er vant til. Om vi må klare oss med en truckstop skulle den ligget ved siden av gravlunden ved Alfaset, sier Magnor. Skal de ligge utenfor byen hadde det ideelle vært å legge en ved Sandvika, en ved Ski og en ved Skedsmokorset. Men det er ikke realistisk. Det offentlige må være med på finansieringen, sier Magnor.

Vanskelig økonomi

– Hvert eneste vogntog tar betydelig plass. Det betyr at du skal ha veldig store arealer for å kunne tilby tjenester til mange på en gang, og dermed få økonomi i et tilbud til oss, sier han.

– Å tro at bensinstasjonkjeder og restauranter skal stå i kø for å betjene bransjen, det blir for lettvint. Jeg tror byrådet skal slite for å få private til å skape orden i kaoset. Her skjer det ingen ting før byens politikere tar tak i saken og viser vilje til å behandle oss som folk!

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere