RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Siemens har sammen med Ruf Automobile GmbH gjort helelektriske eRuf basert på Porsche 911
Siemens har sammen med Ruf Automobile GmbH gjort helelektriske eRuf basert på Porsche 911 Foto: Foto: Siemens

Mens vi venter på strømmen...

Ti år fram i tid kan det være 200.000 ladbare biler på norske veier.

– Vi kan godt si at 2011 vil være år null for elektriske biler.

Prosjektleder Ole Henrik Hannisdal i Grønn Bil er full av optimisme på vegne av de oppladbare bilene.

Så selv om det allerede ruller 3250 batteridrevne kjøretøyer på norske veier, og Norge har den største elbiltettheten etter Monaco sett i forhold til folketallet, er det først nå alvoret starter.

Think størst i verden

Norsk/amerikanske Think har dominert elbilmarkedet, og er så langt faktisk verdens største leverandør av elektriske biler.

Men dette ventes å endre seg raskt når Mitsubishi begynner å levere de første eksemplarene av fireseteren i-MiEV rundt juletider.

Tidlig i 2011 introduserer Citroën og Peugeot den samme bilen, men under egne merkenavn. I løpet av de to til tre neste årene lanserer alle de store bilprodusentene elektriske biler.

– Vi har allerede 320 kontrakter, og regner med å selge 600-700 biler i 2011, sier administrerende direktør Bernt G. Jessen hos den norske Mitsubishi-importøren.

Må ha akseptabel rekkevidde

Jessen har stor tro på den elektriske bilen, og selskapet han representerer vil senere også introdusere Renaults elektriske biler i Norge.

– Jeg tror på et gjennombrudd for elbilene den dagen de er som vanlige biler, biler folk flest kjenner seg hjemme i. For eksempel Golf. Og de må ha akseptabel rekkevidde, sier Paul Hegna, VWs informasjonsdirektør i Norge.

200.000 ladbare biler

– La meg med en gang oppklare en misforståelse. Vi har aldri sagt at vi tror det skal rulle 200.000 elektriske biler på norske veier i 2020, men 200.000 ladbare biler, presiserer Hannisdal.

– I antallet inngår også de ladbare hybridene, som vi i 2020 antar vil utgjøre to tredeler av ladbare biler. Resten blir rene elbiler.

Rene elbiler er for de fleste en bil nummer to.

– Samtidig er den egnet i bilflåter, eksempelvis i det offentlige. Vi tror derimot at ladbare hybridbiler vil erstatte vanlige familiebiler og stå for storparten av salget av ladbare biler fram mot 2020, sier Hannisdal.

Trenger fødselshjelp

Men både Hannisdal, Jessen og Hegna er samstemte i at de elektriske bilene trenger fødselshjelp.

Støtteordningene må videreføres på dagens nivå i noen år til, kanskje helt fram mot 2020, mener de.

– Vi jobber aktivt for at det skal være enklest mulig å være elbilbilist. Derfor må ikke politikerne tukle det til og sette på bremsene, understreker Hannisdal.

Han synes den insentivpakken som gjelder nå fungerer greit for privatmarkedet.

– Elbiler er dyre i innkjøp, men billige i drift. Samtidig vet vi at de blir billigere når produksjonsvolumene øker. Av den grunn trenger vi insentiver i flere år for å gjøre elbilene attraktive og konkurransedyktige, sier Hannisdal.

Utnytter energien best

Hannisdal påpeker elbilenes gode utnyttelse av energien. Opp mot 90 prosent av energien brukes til framdrift av bilen, mot bare halvparten eller mindre i biler med tradisjonell forbrenningsmotor.

Dessuten er elbilene stillegående og de forurenser ikke lokalt.

Likevel det er mange svinger å komme gjennom før elbilene aksepteres på linje med vanlige biler. Det ene er prisen.

Paul Hegna opplyser at bare batteripakken til en elektrisk Golf koster like mye en hel bil med forbrenningsmotor.

Men elbilekspert Christoph Kielmann hos VW presiserer at det ikke ensidig må fokuseres på produksjonskostnader og strømpris, men at det hele dreier seg om den totale prisen på mobilitet, miljøaspektet inkludert.

Ønsker stasjoner for hurtiglading

Samtidig ønsker et samlet elbilmiljø seg hurtigladestasjoner langs de mest trafikkerte veiene og ved store trafikknutepunkt.

– Ta en kopp te mens du lader bilen, sier Jessen.

Ved vanlig hjemmelading tar det i dag like lang tid å lade en kilometer rekkevidde på en elbil som det tar å fylle drivstoff til 1000 kilometer kjøring på en drivstoffgjerrig bil med forbrenningsmotor!

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere