RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Innredet grombilen: Heidi Throndsens svigerfar, Erik Engh leverte skinninteriør til en av verdens mest berømte biler, Il Tempo Gigante. Det er det lov å være stolt av. foto: Alexander Synstad
Innredet grombilen: Heidi Throndsens svigerfar, Erik Engh leverte skinninteriør til en av verdens mest berømte biler, Il Tempo Gigante. Det er det lov å være stolt av. foto: Alexander Synstad

Mester i skinn

Erik Engh Salmakeri leverte trekk til setene i Il Tempo Gigante. I dag er Enghs svigerdatter i førersetet.

RØA: Det lukter skinn og oser av god, gammeldags håndverkerkunnskap i det gamle salmakeriet i Sørkedalsveien på Røa. Bilseter som skal trekkes om og kalesjer som skal repareres, ligger og venter i verkstedet. Dette er et av landets ytterst få verksteder av denne typen. Den gamle mester Erik Engh holdt på til han døde for et par år siden. Svigerdatter Heidi Throndsen og ektemannen har ført arven videre.

Skryt av Caprino

Engh senior fikk kanskje det mest prestisje tunge oppdraget av alle. Da den ordentlige Il Tempo Gigante skulle bygges på 70-tallet, var det Engh Caprino Film ringte. Senior Enghs arv lever i beste velgående i grombilens røde skinnseter.
Artig å tenke på, synes Throndsen og viser fram en plakat av Il Tempo Gigante.
Den er selvfølgelig signert av Ivo Caprino. Kanskje han valgte Engh på grunn av verkstedet. Det har umiskjennelig et preg av Reodor Felgen over seg.
Vet du, det er det flere som har sagt, sier en smilende Throndsen.
Hun har 20 års erfaring i bransjen.
Salmakeriet lager det meste som kunden ønsker.
Vi driver stort med det meste som kan leveres innen dette faget. Vi trekker skinn til seter og bilratt. Vi lager sidevesker til motorsykler, og vi reparerer kalesjer til veteranbiler. En god del av det vi gjør, er for veteranbiler. Det er mange der ute som setter i stand gamle biler.
Kundene ønsker som regel at det ferdige produktet skal være så likt det originale som mulig. Bileierne driver research og har med seg bilder og tegninger av de originale delene.
Vi prøver så godt vi kan å restaurere helt nært opp til originalutgaven.
Det lille verkstedet leverer det de store ikke kan levere.
En kunde som var Mercedes-eier skulle trekke om baksetene. Hos Mercedes fikk han beskjed om at han bare kunne glemme det. For oss var det null problem å fikse.

Seter for de små

Mange opplever å lage rifter i setene ved uhell. En nøkkel eller en annen skarp gjenstand kan gjøre stygg skade i et pent skinnsete.
Det er fullt mulig å reparere. Så hvis den nye, flotte bilen din får en slik skade, trenger du ikke fortvile. Alt av skinnseter kan repareres, sier Throndsen og viser et sete som skal bli fint og nytt igjen.
Hun drar også fram en boks og viser oss et lurt triks. Nemlig bivoks.
Smører du det på skinnet, og polerer etterpå blir setet som nytt. Det får glansen tilbake, blir glattere og tåler mer.

Det er mange der ute som setter i stand gamle biler
Heidi Throndsen

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere