RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

KJEMPER: Bjørn Jensen og aksjonsgruppa for miljøgate fra John Collettsplass til Ullevål, kjemper fortsatt for at ikke veistrekket skal bli forkjørsvei. Foto: Arkiv
KJEMPER: Bjørn Jensen og aksjonsgruppa for miljøgate fra John Collettsplass til Ullevål, kjemper fortsatt for at ikke veistrekket skal bli forkjørsvei. Foto: Arkiv

Miljøgate som forkjørsvei?

Sognsveien fra John Colletts plass til Ullevål er snart ferdig som miljøgate. Strekket skal også bli forkjørsvei. – Malplassert, det vil bare bety økt fart, mener Bjørn Jensen og aksjonsgruppa.

BLINDERN: Sognsveien fra John Colletts plass til Ullevål har blitt miljøgate. Etter lang kamp fikk aksjonsgruppa for miljøgaten gehør hos samferdselsbyråden om endringer.

Blant annet ble de store planlagte trærne langs fortauet tatt ut av planene. Arbeidene med miljøgaten er på det nærmeste avsluttet, bortsett fra asfaltering av sykkelbanene med rød asfalt.

Forkjørsvei

Men i planene ligger også at miljøgatestrekket skal være forkjørsvei. Noe aksjonsgruppa synes er helt "malplassert".

– Det er tidligere vedtatt å innføre forkjørsvei i Sognsveien, som etter lokalmiljøets oppfatning ikke hører noe sted hjemme i en miljøgate, og det bes derfor om at dette vedtaket blir revurdert. At forkjørsvei gir bedre sikkerhet kan muligens forsvares på hovedveier med mange kryssende stikkveier, men blir helt malplassert fra John Colletts plass til T-banen på Ullevål, ifølge Bjørn Jensen i aksjonsgruppa.

Les også: "Norges nye Justin Bieber?" - Idol-Jesper bor på Tåsen

Det er nå skrevet brev til bydelen om saken. Aksjonsgruppa frykter blant annet økt fart med forkjørsrett.

Frykter økt fart

– Etter at Vålveien og Molkte Moes vei er avstengt mot Sognsveien, er det kun Eventyrveien og Tyrihansveien/Møllesvingen som krysser Sognsveien, hvorav Eventyrveien allerede er lysregulert.

Det er stor bekymring for trafikksikkerheten for skolebarna og andre myke trafikanter som må krysse Sognsveien

– Vi er overbevist om at innføring av forkjørsvei vil være ensbetydende med økt fart. Vi  opplever daglig at bilister ikke overholder fartsgrensen på 40 km/t på dette strekket. Det er vel nærliggende å tro at respekten for farten neppe vil bli bedre hvis innføring av forkjørsvei blir gjennomført, ifølge Jensen og aksjonsgruppa.

– Fremdeles ingen skam å snu, oppfordrer Jensen, som også har sendt brevet til samferdselsbyråden, Guri Melby (V).

Les også: Snart ny ungdomsskole på Ullevål

Avisen har tidligere vært i kontakt med Bymiljøetaten, vedrørende eventuell definisjon på hva en miljøgate skal være.

Etaten viste til Statens Vegvesen.

Ingen eksakt definisjon

– Det finnes ingen eksakt definisjon på miljøgate, men ifølge Statens vegvesen skal biltrafikken i miljøgater foregå på lokalmiljøets premisser. Gatas utforming gjør hastigheten lav og jevn og trafikksikkerheten er større for alle trafikantgrupper. Det er også viktig at gata blir vakrere og triveligere, gjerne med beplantning, sa Anne Durkis i etatens informasjonsavdeling til avisen i fjor.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere