RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

SUV: Nissan Murano.
SUV: Nissan Murano.

Minitest: Nisjen Murano

Det er ikke ofte man ser en Nissan Murano på norske veier. Det må skyldes flokkmentalitet.

Hva slags bil snakker vi om?

En japansk luksus-SUV med amerikansk følelse (Murano er designet i California). Det store rommet mellom rattet og frontruten (en halv meter fra nederst på frontruten og frem til GPS-en) gjør at bilen virker enda større enn den faktisk er. Murano har 4WD-lock, men dette er nok en bil som trives bedre i et urbant miljø enn i terrenget. Bortsett fra mulighetet til å låse 4x4-systemet, er det da heller ingen andre funksjoner i Murano som tilsier at den skulle være klar for skog og mark. Her finnes ingen lavgir-serie eller hill descent-kontroll. Fordelen med Murano er at den ikke kommer med "fikse" utstyrspakker. Det finnes bare en variant: Med alt utstyr, inkludert ryggekamera og et rimelig fett 225W Bose-anlegg.

Hvordan er den å kjøre?

Den hastighetsvariable servostyringen føles presis. Da er størrelsen på bilen og bakkeklaringen på 180 mm tatt i betraktning. Dette er ikke bilen du kaster deg inn i svingene med. Bilen er ypperlig til cruising. Støynivået er lavt. Alt man hører er en trivelig brumming fra V6-eren. Det er i tillegg kraft nok i motoren til at bilen også er ganske morsom å kjøre (Samme motor som i Nissan 350Z). 0-100 på 8,9 sekunder er ikke dårlig for en bil på 1870 kilo. Automatgiret (trinnløst X-tronic M-CVT) bidrar til komforten, men dersom man synes det blir for kjedelig, kan man velge det 6-trinns sekvensielle giret. Murano har svært komfortable skinnseter, med 8-veis elektrisk justering med minne på førersetet. Rattet kan høydejusteres. Også pedalene kan nivåjusteres med en liten bryter på venstre side av førersetet.

Hva gjør den spesiell?

Det lett futuristiske utseende med avrundet form. Vi synes Murano er tøffere, og ser mer sporty ut enn mange av bilens mer kassete konkurrenter. Med bensinmotor, en prislapp på 884.400 kroner og et CO2-utslipp på 295 g/km blir det ikke mange Murano-er å se på norske veier. De som har råd, velger som oftest svensk eller tysk luksus-SUV. Når selv den nye vinen, representerte ved den presumptivt atypiske nordmannen Ari Behn velger Volvo XC90, sier det seg selv at det ikke blir mange Murano-er på norske veier.

Hva er bilens svakheter?

De mest åpenbare er prisen, forbruket (1,22 liter pr mil) og CO2-utslippet, men slik er det jo gjerne med biler av denne typen. Murano kan foreløpig ikke leveres med dieselmotor, og det er uklart om neste generasjon Murano vil komme med diesel til Norge. Noen vil sikker savne at rattet ikke kan lengdejusteres og vi fant ikke noe utetermometer. Murano har ikke dedikerte tåkelys foran, noe Norges mange tåkelysentusiaster kanskje vil savne. Dashbordet er overraskende enkelt - på godt og vondt. Enkelt å forstå, men kjedelig. Det hadde kledd bilens utseende med litt mer Star Trek-aktige effekter rundt rattet.

Hvem passer den for?

For pengesterke som vil skille seg ut i segmentet for luksus-SUV. Det hjelper også om man er tilbøyelig til å gi blaffen i høye CO2-utslipp og prisen på bensin.

Konkurrenter?

Mange konkurrenter. Den mest nærliggende er sannsynligvis Mazda CX-7, som i likhet med Murano er en sjelden blomst i den norske bilfloraen. CX-7 kommer dog med dieselmotor senere i år.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere