RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Regatta: Modell regatta på Rødskjær. Foto fra 1904 er utlånt fra Bekkelaget vel.
Regatta: Modell regatta på Rødskjær. Foto fra 1904 er utlånt fra Bekkelaget vel.

Modellseiling startet ved Malmøya

Alle gutter i alle aldre (kanskje jenter også) har vel vært med å seile barkbåter og plankebiter. Noen har vi satt papirseil på, andre fløt med strømmen og vi så hvem som kom først. Ved Malmøya ble denne leken etter hvert veldig seriøs.

Foreningen "Lilleput" senere kalt "Norsk Modellseilforening" ble stiftet i år 1904. Det hele startet opp på Rødskjær ved Malmøya med Eugen Lunde som foreningens formann. Fra nå av ble sporten ført inn i faste former. Det hele begynte med at guttene rundt på Ormøya var opptatt av å seile med båter ytterst på badehustrapper, i prammer og liknende tjenlige husbåter. Interessen holdt seg, og med årene tiltok så etter hvert båtene i størrelse og netthet, fra bordbiten med papirseilet, gjennom mange grader til raceren med blykjøl og fullt opprigget og uthulet som de store yachter. Mangen en mor var visst i begynnelsen en smule opprådd når kravene til velsydde seil oversteg og falt noe utenfor all hennes hittil forkommede praksis med nål og tråd, men under fagmessig kritikk fra de håpefulle, gikk også dette arbeidet etter hvert mer glatt.

Det ble seiling gjennom hele sommeren. Racerene lå flate i vindkastene, så guttene i sjekter og prammer hadde sin fulle hyre med å dra dem igjen. Og båtene ble lagt på linje og seilene stilt, og for samme kurs halset de utover i spennende kappseilas med eiermennene røde og ivrige etter seg.

Full innstats

Pers båt seilte fortere enn Påls, og Pål forsøkte seg med nye seil og la på sin kjøl, men alt til ingen nytte. Pers båt var og ble foran, men så var den også til gjengjeld en god slump større. Da bet Pål tennene sammen, og en skjønn dag satte han en helt ny skinnende farkost på vannet, og Per skalv og følte sitt herredømme truet. Nå ble det hans tur å prøve på utveier. Således vokste båtene i størrelse og antall, og dannet en stolt flåte, når alle møttes om søndagene for å kappes.

Styringsregler

Nå var båtene allerede blitt så forskjellige i størrelse at man måtte dele eskadren opp i flere partier og sende de noenlunde like store samtidig av sted. Derved oppsto naturligvis tanken på opprettelsen av bestemte klasser for båtene og faste regler for seilas og arrangementer.

Under velvillig assistanse av eldre interesserte dannet de foreningen Lilleput i april 1904, med Eugen Lunde som formann. Kontingenten ble kroner 0,50. Foreningen bestemte seg straks for en måleregel, som klassifiserte båtene i seks klasser. Etter denne regel eller formel ble så alle nybegynnere målt og anbrakt i de respektive klasser. Nytten av tegninger og beregninger begynte med bygningen for å få båten så stor som mulig uten å overskride klassemålene. Arbeidet ble fra nå av ganske annerledes og interessant. Foreningen fikk egne lover og bestyrelsens myndighet fastslått.

Stor interesse

Også en annen modellseilforening blev stiftet i 1904, nemlig "Modell-Yachtklubben" (M.Y.K.). Konstituerende generalforsamling i M.Y.K. blev avholdt 7. november og lover vedtatt. De to foreningene fikk hurtig føling med hverandre og der ble arrangert fellesregattaer. I 1909 innbød man til konkurranse om tegning av beste modellbåt, og en stor pokal oppsatt som premie. De innkomne utkast blev sendt over til England for bedømmelse, og første premie blev tildelt ingeniør W. Pløen. M.Y.K. holdt til på Tistelholmen (Padda) og hadde der oppbevaringssted for sine modeller og havn for sine robåter.

De to foreningene ble slått sammen i mai 1912 og holdt til på Tistelholmen, hvor også Lilleput hadde holdt til fra 1910. Navnet ble nå endret til "Norsk Modellseilforening" (NMS). Formann ble Eugen Lunde, viseformann W. Pløen og kasserer K. Lundgren.

Heder og pokaler

I årenes løp er der av medlemmene konstruert og bygget en mengde modeller, og arbeidet hermed har bidratt meget til å korte den for seilere så døde vintersesong. Båtbyggerens forventninger til båtens seilevne er selvfølgelig meget store, og med utålmodighet imøteser han den tid da isen løsner i sundene og solen begynner å blinke idet åpne vann. Gjennom hele sommeren er han opptatt med å innseile og trimme sin båt, så den med glans kan hevde seg i årets regattaer. Et heldig resultat er avhengig av skrogets gode linjer, omhyggelig arbeide med båt og seil og ikke minst den tid og de anstrengelser han har nedlagt på innseilingen av sin båt. For alt dette belønnes han rikelig ved den heder seieren skaffer ham, og som et synlig minne om dagens suksess kan han da også stille ennu et lite sølvbeger opp på hyllen til de andre. I 1923 kom foreningens medlemstall opp i 80. Fra 1925 deltok klubben i internasjonale regattaer.

Det kan være av interesse å bemerke, at den meget kjente båtkonstruktør og bygger Bjarne Aas var blant klubbens første medlemmer, og at foreningen i 1904 utloddet en båt bygget av ham.

Klubbhus etter krigen

Klubbhuset (tyskerbrakken) til NMS ble tatt ned i 1975 av "Vannverket" på grunn av utvidelse av renseanlegget og kaianlegget ved Ormsund. Meningen var da at huset skulle settes opp på nytt, sammen med Ormsund Roklubb på Malmøya i løpet av året etter. Det vise seg at det skulle gå ni år før foreningen kunne benytte seg av et klubbhus og dette klarte de å få i stand i jubileumsåret 1984.

Et generasjonsskifte har skjedd i klubben den senere tid. (dette er altså skrevet i 1984.) Fra å seile med vindror er vi i dag bare R-C seilere (Radio Control). Vi har holdt til ved Gjersøen denne tiden, men er nå tilbake der NMS opprinnelig hører hjemme.

Omstillingen fra å seile med vindror og padle med kajakk, til å stå på land å kontrollere båten har gått meget bra. Regattabanen er mindre, men i stedet for å seile bare to regattaer i løpet av en weekend, seiles det i dag tolv femten heat per dag hvor sammenlagt seier er tellende. Det seiles etter det internasjonale seilerreglement med noen modifikasjoner, på en bane som er tilnærmet olympisk (Neapel) med det olympiske poeng system. Banen måler cirka 60 meter på hver legg med start og innkomst midt på banen.

Vi har i klubben seilere som har deltatt i EM og VM med meget bra plasseringer - nummer to i VM i Frankrike, vunnet det åpne mesterskapet i England, pluss tre båter blant de fem beste i Nordisk Mesterskap i Stockholm. Så de båtene vi seiler med i klubben i dag er på full høyde internasjonalt. I store arrangementer deltar det 40 50 båter med cirka ti tolv båter i hvert heat. Båtene måler 127 centimeter. Denne klassen heter Mabel Head og er utbredt over hele verden.

Dagens situasjon og båter

Klubben eksisterer i beste velgående fremdeles. Den har klubbhus ved siden av klubbhuset til Ormsund Roklubb på Malmøya og her møtes medlemmer hver tirsdag ved 18-tiden. Det er veldig sosialt i tillegg til alt det modellbåtfaglige. Nå om høsten er det regattaer hver lørdag og søndag til isen legger seg. Foreningen har 35 medlemmer og leder er Ole Peder Bjørsom. Er du interessert så ta kontakt han.

Båtene har en total lengde på maksimum 129 centimeter, veier normalt 3,5 til 5,5 kilo og har et seilareal på maksimum 0,5161 kvadratmeter.

Nye båter kan kjøpes for cirka 13 000 kroner og oppover. Brukte kan en få for cirka 8 000 kroner og oppover.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere