RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Som kunstnerisk leder og dirigent for Oslo Kammerkor skaper Håkon Daniel Nystedt musikk som er god for øret.
Som kunstnerisk leder og dirigent for Oslo Kammerkor skaper Håkon Daniel Nystedt musikk som er god for øret.

Musikalske konflikter gir gjenklang

Håkon Daniel Nystedt utfordrer publikum ved å sette stilarter opp mot hverandre. Dirigenten forbereder seg nå til konsert under Kirkemusikkfestivalen i Oslo.

NORDSTRAND: Oslo Internasjonale kirkemusikkfestival feirer ti år og jubileet braker løs fredag 5. mars. Søndag 14. mars avslutter Oslo Kammerkor festivalen med nordstrandgutten Håkon Daniel Nysted som dirigent og kunstnerisk leder. I Uranienborg kirke skal koret synge sammen med Sondre Bratland og Kirsten Bråten Berg. Her setter aktørene religiøse folketoner opp mot verker av Rakhmaninov, Tsjajkovskij og Grieg.

Blander stilarter

Håkon har vært Oslo Kammerkors kunstneriske leder siden høsten 2005. Sammen viderefører de korets tradisjon med formidling av svært variert musikk.

– Dette er et veldig fint og spennende ensemble å jobbe med. Jeg bruker religiøse folketoner og kveder, blander stilarter og setter dem opp mot hverandre. Vi har akkurat vært på en turné i Minnesota, hvor vi har spilt inn plate. Det er dette repertoaret vi skal presentere på kirkemusikkfestivalen. Konserten blir på en måte en slags lansering av plata, men den vil ikke være ferdig til utgivelse før i mai.

Personlig

Bratland og Bråten Berg er også med på plata.

– Dette er veldig flotte sangere. I tillegg har jeg en spesiell kontakt med Oslo Kammerkor. Det er en menneskelig sjel i det koret. Dette er mennesker jeg skaper musikk sammen med og ikke bare et instrument jeg som dirigent spiller på. Vi jobber mye med at det som leveres skal være personlig fra hver sanger - det må komme fra dypet inni hver av dem.

Egen plattform

Håkon Daniel Nystedt er barnebarn av den kjente komponisten Knut Nystedt, men har allerede som 29-åring klart å skape seg en egen plattform. Han fullførte diplomstudiet i kor- og orkesterdireksjon ved Norges musikkhøgskole våren 2007 med Dvoraks Requiem, fremført av Kringkastningsorkesteret og sangere fra Oslo Kammerkor, Ginnungagap og Musikkhøgskolens vokalensemble. Som basis før diplomstudiet har han fire års grunnutdanning fra Norges Musikkhøyskolene med kirkemusikk og det frie kandidatstudiet i utøvende musikk, der han la vekt på direksjon og komponering. Nå studerer han orkesterdirigering på deltid i København for å lære mer om operadirigering. I tillegg jobber han som frilans som dirigent. Denne uka jobber han med Kristiansand symfoniorkester og senere i år er det Oslo-Filharmonien som står for tur.

Nordstrandgutt

Han har en variert musikalsk bakgrunn og har spilt rock og jazz på gitar. Han vokste opp på Nordstrand og gikk på barneskolen på både Nordstrand og Bekkelaget. Etter Nordseter ungdomsskole begynte han på musikklinja på Manglerud videregående skole. Han har vært mye med i Nordstrand menighet. Nå leier han en leilighet på Nordstrand og en i København.

De som har opplevd konsertene hans er fulle av lovord om nordstrandgutten.

– Håkon Daniel Nystedt har en spesiell energi og tilstedeværelse som dirigent. I samspill med Oslo Kammerkor opplever vi som publikum en sjelden kontakt mellom utøvere og dirigent. Jeg tror det er riktig å si at han utstråler en kjærlighet til musikken og koret som gjør konsertene deres levende og gripende. Hans sterke tilstedeværelse blir også vesentlig for uttrykket og formidlingen, sier Bente Johnsrud. Hun har vært festivaldirektør og kunstnerisk leder for Kirkemusikkfestivalen gjennom de ti årene den har eksistert.

Kontrast

Johnsrud er blant annet begeistret for resultatet når folkemusikken blir satt opp mot klassisk musikk. Dette har også Håkon selv en forkjærlighet for.

– Det fungerer på den måten at koret synger en norsk folketone og et klassisk verk samtidig. I mye av den religiøse folkemusikken er det en lengsel etter himmelen og til å slippe bort fra alt det som er forferdelig her på jorden. Det er pietistisk og alle drifter og lyster holdes innvendig. Her er det snakk om frodige og flotte tekster. I kirkemusikken er det også en veldig lengsel mot himmelen og det evige. Dette har tradisjonene felles, men det finnes også en enorm kontrast. Folkemusikken er intim, nær og man sitter få meter fra hverandre når man synger. Kirkemusikken er veldig fjern, handler allerede om evigheten og er komponert for store kirkerom og klassisk sang. Jeg har en forkjærlighet for å bruke flere typer musikk samtidig fordi en tredje oppstår. De setter hverandre i perspektiv når man setter det opp mot hverandre. Noen ganger blir det konflikt, og det gir som regel en gjenklang i meg når det er noe som kjemper sammen.

Provoserende

Johnsrud mener musikken til Håkon er god for øret, noe han setter veldig pris på å få høre.

– Noen musikere kan bli provosert av det jeg gjør. For dem kan det virke respektløst å gjøre to musikalske uttrykk samtidig. Folk som ikke er opplært i rett og galt i musikk, kan nok ha lettere for å høre stemningen vi vil ha frem, sier han og håper mange tar turen innom de ulike arrangementene under kirkemusikkfestivalen.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere